Zone 30 heeft positief effect: 20% minder ongevallen, maar Oostendenaar nog niet overtuigd
Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
De uitgebreide zone 30 in Oostende, die ruim een jaar van kracht is, verhoogt de verkeersveiligheid. Uit cijfers blijkt dat het aantal verkeersongevallen in de zone met een vijfde is gedaald. Er zijn ook dertig procent minder ongevallen met fietsers, bij voetgangers gaat het zelfs om een halvering. Toch zijn lang niet alle Oostendenaren blij met de grotere zone 30.
Dat de meeste automobilisten in Oostende trager rijden na de invoering van de grotere zone 30 in september vorig jaar, wisten we al. Maar nu blijkt uit cijfers ook dat die zorgt voor een vijfde minder verkeersongevallen met gewonden.
“Voor de uitbreiding waren er 241 ongevallen, we gaan naar 197. Het zijn er nog altijd genoeg maar het gaat om een gevoelige verbetering.”
Vooral het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers is gedaald. “Als we kijken naar het aantal fietsers dat is betrokken bij ongevallen is dat gedaald met dertig procent. Voor voetgangers is het bijna gehalveerd, van 56 naar 30 voetgangers”, vertelt schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw.
“Meer aandacht voor kilometerteller dan voor de weg”
Toch zijn één jaar na de komst van de grotere zone 30 zijn nog niet alle Oostenaars overtuigd. “Ik vind dat het soms een beetje gevaarlijk is omdat je zodanig op je kilometerteller let en niet op de baan. Op sommige plaatsen is het goed, maar soms is het ook overdreven.” , klinkt het bij sommige bestuurders.
Superflitspaal
Sinds 1 juli is ook een mobiele superflitspaal in dienst, die momenteel langs de Elisabethlaan staat, waar je 50 mag rijden. In de zomervakantie alleen al liepen bijna 7.000 hardrijders tegen de lamp. Een mooie extraatje voor de stadskas, want Oostende int sinds kort zelf de boetes van wie tot 20 km per uur te snel rijdt.
Naast handhaving investeert Oostende volgend jaar ook in wegversmallingen en wegmarkeringen, om automobilisten trager te doen rijden.