In sommige straten mag je straks opnieuw 50 km/uur rijden: Oostende herbekijkt zone 30
De stad Oostende evalueert de zone 30-regels en overweegt de snelheid in bepaalde straten te verhogen naar 50 km/u. Dat gebeurt op basis van metingen en aanpassingen aan de weginfrastructuur, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren. De Zilverlaan en Stuiverstraat zijn de eerste straten die worden bekeken.
In 2022 bleek uit een politieanalyse dat het aantal verkeersongevallen in Oostende hoger lag dan het West-Vlaamse gemiddelde. Per 100 kilometer weg zijn er 30 ongevallen in Oostende, terwijl het gemiddelde op 20 ligt. De snelheidsverlaging zorgde dus niet voor minder ongevallen. De stad benadrukt dat vooral ingrepen in de weginfrastructuur noodzakelijk zijn om de veiligheid te verhogen.
"Het is pure symboolpolitiek en zal niets bijdragen aan de veiligheid."
Vanuit de oppositie komt wel al meteen kritiek. Natacha Waldmann van Groen-oppositielijst Trots op Oostende noemt het terugdraaien van de zone 30 een stap terug. "De zone 30 werd ingevoerd om de woonwijken veiliger te maken, zeker in de buurt van scholen. Het is pure symboolpolitiek en zal niets bijdragen aan de veiligheid," zegt Waldmann.
Volgens de schepen van Mobiliteit is veiligheid wel prioriteit: “Zorgen voor
een veilige straat is belangrijk, met gescheiden fietspaden en veilige
oversteekplaatsen. We verhogen de snelheid pas als het wegbeeld daarop is
afgestemd,” zegt schepen van Mobiliteit, Judith Ooms.
Bewonersvergadering
De aanpassingen beginnen in de Zilverlaan, waar de weginfrastructuur al op de veiligheid is aangepast. De bewoners van de straat worden binnenkort uitgenodigd voor een bewonersvergadering. In de Stuiverstraat worden eerst aanpassingen aan de infrastructuur uitgevoerd, voordat de snelheid wordt verhoogd. In andere straten zal de stad experimenteren met wisselende snelheden.