Nieuws

John Crom­bez: Som­mi­ge zones 30 die­nen alleen om via boe­tes geld te innen”

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Kandidaat-burgemeester John Crombez (Vooruit) wil in Oostende weer 50 kilometer per uur toelaten in een aantal zones 30. Hij hekelt "de ontploffing aan GAS-boetes" in de badstad.

"Het stadsbestuur heeft meteen na de invoering van die zone 30 overal flitspalen neergepoot en de politie ingeschakeld om zo veel mogelijk flitsboetes te genereren", aldus John Crombez.

Een flitspaal moet altijd als doel hebben om de verkeersveiligheid te verhogen en mag er niet louter staan om zo veel mogelijk boetes uit te schrijven, reageert het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Over de concrete situatie in Oostende neemt het instituut geen standpunt in. "Dat is lokaal en heel contextgevoelig", zegt woordvoerder Stef Willems. "Je moet een zone 30 invoeren op locaties waar er veel interactie is tussen kwetsbare weggebruikers en gemotoriseerd verkeer. Er komen dan minder ongevallen voor en de verkeersleefbaarheid stijgt, onder meer door een daling van het geluidsniveau."

Zone 30
Nieuws

Zone 30 in Oostende loont: "Algemene snelheid ligt een stuk lager"

“Er zijn overal flitspalen neergepoot en de politie is ingeschakeld om zo veel mogelijk flitsboetes te genereren"

John Crombez

Maar een zone 30 is niet overal noodzakelijk, meent Vias. "Op grote invalswegen kan je de snelheid op 50 houden, als er goed afgescheiden fietspaden en veilige oversteekplaatsen zijn."

Het instituut vindt wel dat flitspalen er enkel mogen staan om de veiligheid te verhogen. "Het doel mag nooit zijn om zo veel mogelijk boetes uit te schrijven. De beste flitspaal is degene die werkloos is, en dat zien we wel op veel plaatsen."

Vooruit wil zich voorlopig niet uitspreken over het voorstel van de Oostendse lijsttrekker.

Reactie burgemeester Oostende; "We draaien de klok niet terug"

Bart Tommelein, burgemeester Oostende: "We draaien de klok niet terug. Verkeersveiligheid is en blijft een prioriteit. De inkomsten van snelheidsboetes – waarvan het merendeel betaald wordt door bezoekers van de stad – vloeien ook rechtstreeks terug naar de Oostendenaars. Daarmee worden voetpaden, fietspaden en straten heraangelegd en maken we Oostende nog verkeersveiliger. Er zijn inderdaad enkele straten waarover discussie is. Onze keuze is om het wegbeeld en -inrichting van die straten volgende legislatuur verder aan te passen, zodat het verkeersveilige straten blijven waar zowel voetgangers, fietsers als auto’s hun plaats hebben.”

Belga
Ben Storme