Niet Dumarey, wel VDL en Schmitz Cargobull mogen busbouwer Van Hool overnemen
©Belga
De curatoren van busbouwer Van Hool hebben het bod van VDL Groep (autocars en bussen) en GRW, een partnerbedrijf van Schmitz Cargobull (opleggers) aanvaard. Dat meldt de woordvoerder van Van Hool woensdagavond. De ene zal de bus- en coachdivisie voor zijn rekening nemen, de ander de opleggers.
Kort uitgelegd
- Busbouwer Van Hool is maandag failliet verklaard.
- Er waren verschillende kandidaat-overnemers, waaronder de West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey en ook VDL Roeselare was kandidaat.
- Het bod van Dumarey was te laag, waarna hij zich terugtrok. Om dan maandagochtend een nieuw bod te plaatsen.
- De curatoren hebben nu toch gekozen voor VDL Groep en Schmitz Cargobull.
Nadat de ondernemingsrechtbank van Mechelen busbouwer Van Hool maandag failliet verklaarde, hebben de curatoren het bindend bod, dat werd uitgebracht door VDL Groep (Nederland) en GRW (Zuid-Afrika), een partnerbedrijf van Schmitz Cargobull (Duitsland), met alle betrokken stakeholders besproken en finaal aanvaard.
"Geen beter bod"
Ook de West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey bracht - samen met zijn Amerikaanse partner ABC en de Belgische investeringsmaatschappij CIM Capital - maandagochtend nog een nieuw bod uit. Maar dat kreeg nul op het rekest. "De andere biedingen die de afgelopen dagen werden voorgelegd aan het college van curatoren werden uiteraard ook besproken met diezelfde stakeholders en uiteindelijk niet weerhouden", klinkt het bij Van Hool.
"Bij het onderling vergelijken van de recente biedingen en interessebetuigingen, bleken deze niet significant beter dan het bindende bod dat VDL Groep en GRW afgelopen week hadden uitgebracht", zegt curator Jeroen Pinoy.
Inkomsten mislopen
De curatoren wilden op korte termijn een doorstart mogelijk maken. "Het risico bestond dat bij een niet-onmiddellijke doorstart van het bedrijf, het goede werknemerspotentieel bij Van Hool verloren zou gaan", zegt Pinoy.
"Bovendien zou de distributie van bestelde voertuigen nog langer op zich laten wachten waardoor het bedrijf inkomsten zou mislopen. Daardoor zou de productie én het distributiekanaal 'droog gelegd' worden."
Wat met werknemers?
Vlaams minister van Werk Jo Brouns (CD&V) hoopt dat er zo een einde komt aan de onzekerheid van de voorbije weken. Hij benadrukt dat er opnieuw aan een toekomst kan gebouwd worden met op korte termijn jobs voor minstens 650 mensen.
De VDAB zou ondertussen alles in het werk stellen om de ontslagen werknemers te begeleiden. "Vanuit Vlaio en Gigarant houden we de nodige steunmaatregelen klaar om de investeringen en de bijhorende tewerkstelling mogelijk te maken", besluit Brouns.