Nieuws
 | update 

Plott­wist bij Van Hool: West-Vla­ming Dum­a­rey brengt nieuw bod uit

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

De West-Vlaamse zakenman Guido Dumarey heeft maandagochtend een nieuw bod gedaan op busbouwer Van Hool. Dat meldt VTM NIEUWS en het nieuws is aan nieuwsagentschap Belga bevestigd. Van Hool kondigde gisteren het faillissement aan. Het was al bekend dat er een overnamebod was van VDL Groep en Schmitz Cargobull, waarbij minder dan duizend jobs behouden zouden worden.

Wie is Guido Dumarey?

Guido Dumarey is 65 jaar en afkomstig uit Oostende.

Dumarey maakte faam met Punch International en is al jaren actief in de auto-industrie. Het gaat onder meer om de productie van versnellingsbakken, verbrandingsmotoren en waterstofcellen. Hij bouwde intussen met Punch Powerglide een nieuwe industriële groep uit, met fabrieken in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Vorig jaar kocht hij in het Verenigd Koninkrijk nog Woodall Nicholson, een producent van kleinere bussen die in de problemen was geraakt.

Vorige week trok Guido Dumarey zich nog terug als kandidaat-overnemer. De ondernemer had laten blijken dat de prijs voor de totale inboedel (200 miljoen euro, red.) te hoog was, zeker gezien de bodemvervuiling rond de site van Van Hool in Koningshooikt.

Maar dat blijkt een drogreden te zijn geweest, klinkt het bij een afgevaardigde van de vakbond. "Die vervuilde gronden zijn op zich niet het probleem."

Guido Dumarey - Foto: Belga
Nieuws

Eerst faillissement en dan 1.800 jobs houden: zo wil West-Vlaams ondernemer Guido Dumarey busbouwer Van Hool redden

"Meer jobs redden"

Dumarey zou nu een nieuwe partner gevonden hebben, ABC, de Amerikaanse verdeler van Van Hool. "We hebben een nieuw bod gedaan: 60 procent voor Dumarey Group en 40 procent voor ABC", zegt Dumarey in VTM NIEUWS.

Dat is opmerkelijk, omdat de familie Van Hool een meerderheidsbelang heeft in ABC. Die link doet bij de vakbonden - die uit de lucht vallen over het nieuwe bod - toch een wenkbrauw fronsen.

Net zoals bij zijn eerste voorstel, claimt Dumarey dat hij meer jobs kan redden (1.800, red.) dan zijn concurrenten: de Nederlandse busbouwer VDL en de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull. Die twee zouden 'maar' 650 tot 950 jobs redden. Volgens de vakbonden bij Van Hool zou het voornemen van Dumarey echter overdreven zijn, na een grondige analyse.

Minister Brouns wil duidelijkheid

Vlaams minister van Werk Jo Brouns (CD&V) vraagt nu zo snel mogelijk duidelijkheid. "Ik denk dat iedereen er in deze moeilijke tijd naar hunkert dat er zo snel mogelijk uitsluitsel is", zei hij in 'De Ochtend' op Radio 1.

Brouns hoopt dat de curatoren het nieuwe bod zo snel mogelijk onderzoeken op zijn deugdelijkheid. "Voor mij is het primordiaal dat we een doorstart kunnen maken met een sterke partij die zo veel mogelijk jobs behoudt in Vlaanderen", aldus de minister. Indien er in het plan een vraag aan de Vlaamse regering gericht is voor ondersteuning, "zullen we die met de grootste welwillendheid bekijken".

In het verleden ondersteunde de regering al met waarborgen op leningen, en is nu ook bereid alle instrumenten waarover ze beschikt, zoals waarborgen of opleidingssteun, in te zetten. De kritiek van de oppositie dat de Vlaamse regering een "verpletterende verantwoordelijkheid" draagt in het faillissement van Van Hool, begrijpt Brouns niet. "Het dossier is met stip door de Vlaamse regering gevolgd en ik doe alles binnen mijn mogelijkheden om het bedrijf te helpen en ondersteunen." De getroffen werknemers worden door de VDAB ondersteund.

Kjenta Vangampelaere

kjenta.vangampelaere@focus-wtv.be

Kjenta Vangampelaere
Belga