Zorginspectie stelt grote tekorten vast bij wzc in Oostende, directie erkent probleem
Woonzorgcentrum Ons Geluk in Oostende, dat sinds begin oktober onder verhoogd toezicht staat van het departement Zorg, erkent dat er problemen zijn. In een rapport worden ernstige tekorten aangehaald in de zorginstelling.
Opnamestop
Het departement Zorg greep in door een opnamestop op te leggen en een crisismanager aan te stellen. Er werd ook gevraagd naar meer stabiliteit in het personeelsbestand, met minder interimmedewerkers en "een stabiele personeelsploeg waarmee afspraken kunnen worden gemaakt". De Zorginspectie volgt de instelling, die een plan moest indienen met verbeteringen, nauwlettend op. Wanneer de bewonersstop binnen enkele maanden afloopt, volgt een eerste belangrijk evaluatiemoment.
Joris Moonens, Departement Zorg: "Wij zagen inderdaad in het inspectieverslag dat sommige mensen onvoldoende begeleiding kregen en daardoor langdurig op de kamer moesten blijven of vroegtijdig moesten gaan slapen. Allemaal het gevolg van ofwel onvoldoende personeel of teveel personeelsverloop waardoor de organisatie van de zorg niet goed verliep."
Care-ion erkent de problemen
De zorggroep Care-ion die het woonzorgcentrum vorig jaar overnam, erkent dat er problemen zijn, voornamelijk door een personeelstekort. Johan Maris, Zorggroep Care-ion: "Binnen de zorgsector zijn wij vandaag aangewezen om een beroep te doen op uitzendkrachten die hier maar tijdelijk werken. En dan is het niet evident dat zij procedures die ingeslepen moeten zijn in de werking, dat zij die meekrijgen. En dan heb je inderdaad een instabiele situatie waarbij sommige communicatievormen niet doorstromen naar de collega's."
De zorggroep werkt intussen aan oplossingen. Het woonzorgcentrum diende ook een klacht in bij de politie tegen onbekenden. Die hebben een personeelslid bedreigd nadat vandaag details uit het rapport bekend raakten.