Nieuws

Vak­bon­den voe­ren opnieuw cam­pag­ne tegen ver­moeid­heid bij chauffeurs

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Vermoeidheid bij beroepschauffeurs blijft een wijdverspreid en structureel probleem in het Europese passagiers- en vrachtvervoer over de weg. Daarom organiseren de transportvakbonden voor de tweede keer een sensibiliseringsactie. In West-Vlaanderen gebeurt dit op de parking van de transportzone in Rekkem.

Niet toevallig houdt de European Transport Workers' Federation (ETF) haar campagne net voor de zomer, wanneer de zon het langst aan de hemel staat. Ook op verschillende snelwegparkings in België zullen de vakonden chauffeurs informeren, ook dus in Rekkem vanmiddag. Naast een pamflet in verschillende talen krijgen ze koffie, een hapje en een hoofdkussen aangeboden.

Uit een studie die ETF in 2021 uitbracht, bleek dat 60 procent van de vrachtwagenchauffeurs en 66 procent van de buschauffeurs regelmatig vermoeid achter het stuur kruipt. Bijna een derde van de chauffeurs gaf zelfs toe dat ze in het afgelopen jaar minstens eenmaal in slaap waren gevallen tijdens het rijden.

"Slecht evenwicht tussen werk & privé"

Campagne vrachtwagen vermoeidheid 2

De oorzaken die chauffeurs voor hun vermoeidheid aanhalen, zijn lange werktijden, onregelmatige uurroosters en onvoldoende rustpauzes. Daarnaast worden de slechte arbeidsvoorwaarden in de transportsector geïdentificeerd als oorzaak.

"Het verbaast ons niet dat er nog steeds beroepschauffeurs vermoeid achter het stuur zitten", zegt Frank Moreels, voorzitter bij de socialistische vakbond BTB-ABVV. "De job wordt al jaren gekenmerkt door een slecht evenwicht tussen werk en privé, lange werkdagen, lage lonen, het moeten werken tijdens pauzes, onderbroken slaap en onvoorspelbare arbeidsroosters."

Tekort aan chauffeurs

In Europa zou het tekort aan chauffeurs ondertussen oplopen tot meer dan een half miljoen. "Ondanks de schaarste zien we geen verbetering van de arbeidsomstandigheden, laat staan dat de lonen en tarieven stijgen", aldus nog Moreels. "De economische logica wordt onderuitgehaald door het importeren van goedkope arbeidskrachten. Maar wat chauffeurs uit Oezbekistan, India of de Filipijnen niet beseffen, is dat ze zich laten uitbuiten en slachtoffer zijn van mensenhandel.

Belga
Andy Debo