Het Rode Kruis heeft zijn jaarlijkse verkoopsactie opgestart. Na zestig jaar zijn dat geen stickers meer, maar pleisters.
Qua vorm lijken de pleisters sterk op de oude stickers. "Het gaat om een groot, langwerpig stuk pleister, waar je zelf pleisters op maat kan afknippen", zegt Philippe Vandekerckhove van het Rode Kruis. "En ook de klassieke tekenfiguren konden natuurlijk niet ontbreken." De Smurfen staan na 40 jaar bijvoorbeeld nog steeds op de verpakking.
De opbrengst gaat naar de lokale afdeling van het Rode Kruis-Vlaanderen waar je de pleister hebt aangekocht. Die afdelingen kopen er dan weer lesmateriaal voor hun eerstehulpopleidingen en materiaal voor hulpposten op events mee. Denk aan bijvoorbeeld reanimatiepoppen. Verder kan de organisatie er nog diverse activiteiten mee financieren.
Ultraloper Karel Sabbe koopt de eerste
Een sticker kostte vroeger vijf euro, de pleisters zijn beschikbaar voor tien euro. "Een nieuwe prijs voor een nieuw product, maar dat is logisch", meent Vandekerckhove. "De voormalige prijs was al sinds 1993 niet meer aangepast, ondanks de inflatie. Bovendien stijgen de kosten die onze 223 lokale afdelingen moeten maken voor hun werking al dertig jaar lang."
De afdeling Waregem-Anzegem van het Rode Kruis verkocht de eerste pleisters alvast aan ultraloper Karel Sabbe. “Ik ondersteun vrijwilligersorganisaties maar al te graag door ze in de kijker te zetten. Ik voel ook aan dat het steeds moeilijker wordt voor organisaties om vrijwilligers te vinden en rond te geraken met de budgetten. Ikzelf heb nog benefieten gedaan voor de Warmste Week. Weetje, je hoort vaak: “Is ’t al niet duur genoeg”, maar als je dan de tijd neemt om het doel uit te leggen, draaien de meesten wel bij.”