De haven van Zeebrugge heeft een goed jaar achter de rug dankzij de forse toename van de containertrafiek. De LNG-terminal boerde wel achteruit door de blokkade op de invoer van Russisch gas. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Port of Antwerp-Bruges die vandaag zijn voorgesteld.
Port of Antwerp-Bruges sluit 2024 af met een groei van 2,3 procent, ondanks de uitdagende tijden. Dat komt neer op 278 miljoen ton goederen die in Antwerpen en Zeebrugge zijn behandeld.
De groei is vooral te danken aan enorme boost van de containertrafiek. "Daar zien we stijging van meer dan 20 procent, enkel en alleen in Zeebrugge", zegt ondervoorzitter Dirk De fauw.
Minder auto's
Autotrafiek - de andere troef van de kusthaven - daalde met negen procent. Dat heeft vooral te maken met de moeilijke periode die de autosector nu doormaakt.
"Het goede nieuws is dat BMW een contract heeft om bijna dagelijks met een trein auto’s naar Zeebrugge te vervoeren. Dat betekent ook dat de plannen om een autodek te bouwen heel concreet worden. De omgevingsvergunning wordt binnenkort ingediend."
Oorlog Rusland-Oekraïne
Zeebrugge voelt ook de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. De aanvoer van LNG daalde met 21,9 procent door de blokkade met Rusland. Het is uitkijken naar aanvoer uit andere regio’s. Intussen zijn de plannen voor de bouw van een groene waterstoffabriek in Zeebrugge klaar.
De kusthaven blijft ook verder inzetten op het cruisetoerisme. Vorig jaar meerden er 187 schepen aan met 557.000 passagiers aan boord.