Nieuws

Kine­po­lis ziet winst weg­smel­ten door Hollywoodstaking

kinepolis

Archief ©Belga

Bioscoopgroep Kinepolis, met hoofdzetel in Kortrijk, heeft het aantal bezoekers in de eerste zes maanden van het jaar zien dalen door een pover blockbusteraanbod, als gevolg van de staking in Hollywood. Er schoot amper winst over. Dat blijkt uit de halfjaarresultaten.

Kinepolis is actief in heel wat Europese landen, maar ook in Canada en de Verenigde Staten. De groep kreeg in de eerste jaarhelft wereldwijd bijna 14 miljoen bezoekers over de vloer. Dat zijn er bijna 17 procent minder dan een jaar eerder.

In het tweede kwartaal bedroeg de daling bijna een kwart. Dat vertaalt zich in een daling van de omzet met 15 procent tot 242,8 miljoen euro.

"Veelbelovend najaar"

Kinepolis realiseerde een ebitda-winst (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van 54,4 miljoen euro; of een derde minder dan een jaar eerder. Netto rest 100.000 euro, terwijl kinepols een jaar eerder bijna 21 miljoen euro verdiende.

De bioscoopgroep zag wel een verbetering sinds juni, met enkele nieuwe successen in de filmzalen en verwacht ook veel van de rest van het jaar, dat "veelbelovend" is.

Kjenta Vangampelaere

kjenta.vangampelaere@focus-wtv.be

Kjenta Vangampelaere