Je ziet ze stilaan verschijnen in het straatbeeld: de vloerstickers die er ons tijdens het winkelen zullen op wijzen dat we afstand moeten houden van elkaar.
Bij de bedrijven die de stickers drukken is het bijzonder druk om alle winkels nog voor het einde van de week te beleveren. Bijna dag en nacht rollen er vloerstickers uit een printer bij Signz in Torhout.
Sinds de coronacrisis legt het communicatiebedrijf zich toe op bescherming voor mensen in winkels en overheidsdiensten. "Honderden vloerstickers zijn al de deur uit", zegt Geert Van Hollebeke van Signz.
"Alles om heropflakkering te vermijden"
De overheid vraagt om de veiligheid van klanten en medewerkers te garanderen. Maar hoe de winkels dat doen, dat bepalen ze zelf. Soms halen ze de inspiratie bij supermarkten. Met plexi, afstand houden en gels.
Birgen Roels van kledingketen Artex Fashion: "Alles om te vermijden dat de zaak nog eens zes weken dicht moet door een heropflakkering. De online verkoop is dan wel een succes, toch blijven ze hier steken op ongeveer 10 procent van de normale omzet."