
De haven van Zeebrugge was in 2024 de belangrijkste Europese terminal voor de invoer van vloeibaar aardgas (LNG) uit Rusland. Dat blijkt uit een rapport van de denktank IEEFA (Institute for Energy Economics and Financial Analysis), gepubliceerd op dinsdag.
Zeebrugge koploper ondanks daling in invoer
Uit de cijfers van IEEFA blijkt dat Zeebrugge in 2024 in totaal 6,93 miljard kubieke meter LNG uit Rusland importeerde. Dat betekent een daling van 11 procent ten opzichte van 2023, toen de invoer nog 7,77 miljard kubieke meter bedroeg. Ondanks die daling blijft Zeebrugge de belangrijkste invoerhaven en laat het de Franse havens Duinkerke en Montoir-de-Bretagne achter zich, gevolgd door Bilbao in Spanje.
Een nuance hierbij is dat de cijfers voor Zeebrugge en Montoir-de-Bretagne zowel de invoer als het overladen van LNG omvatten, wat de werkelijke consumptie van Russisch gas kan beïnvloeden.
Europese sancties en toekomstige maatregelen
Sinds juni 2023 gelden er Europese sancties tegen de Russische LNG-sector. Vanaf 26 maart 2025 is het verboden om Russisch LNG over te laden en door te voeren naar landen buiten de EU. De invoer van LNG uit Rusland zelf blijft echter nog steeds toegestaan. Opvallend is dat de totale import van Russisch LNG in de EU in 2024 toch met 18 procent is gestegen, wat wijst op een blijvende vraag naar de brandstof binnen Europa.
Met deze cijfers blijft Zeebrugge een cruciale hub in de Europese energievoorziening, terwijl beleidsmakers verder werken aan strategieën om de afhankelijkheid van Russisch gas terug te dringen.