West-Vlaamse ondernemingen stimuleren massaal fietsgebruik bij werknemers
Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Steeds meer bedrijven bieden een bedrijfsfiets aan. Uit een onderzoek van SD Worx blijkt zelfs dat West-Vlaanderen het meeste in de ban is van bedrijfsfietsen. 16 procent van de KMO's biedt al zo'n fiets aan, en één op de vijf is dat komend jaar nog van plan. Ook bij Frigro in Moorsele komt al meer dan een kwart van de werknemers met de fiets naar het werk.
De toekenning van een bedrijfsfiets gebeurt bovenop het loonpakket of via heronderhandelingen van het bestaande loonpakket. Daarnaast zorgt de verplichte invoering van een fietsvergoeding in 2023 bijna bij één op vijf kmo’s voor hogere kosten. Gemiddeld bedraagt de fietsvergoeding bij Kmo’s 31 eurocent per effectief getrapte kilometer.
"Het brengt rust in je hoofd. Bovendien is ook nog eens sportief."
West-Vlaanderen staat momenteel op de derde plaats qua aantal bedrijfsfietsen, na Antwerpen en Limburg. Maar het is ook de provincie waar de meeste kleine ondernemingen (minder dan 250 werknemers) plannen hebben om bedrijfsfietsen voor het eerst te introduceren. In Vlaams-Brabant zien we het minst interesse.
Fietsvergoeding voor eigen fiets
Wie met een eigen fiets naar het werk gaat, krijgt een fietsvergoeding. Sinds vorig jaar is dat via de aanvullende CAO 164 verplicht in organisaties en sectoren waar dit nog niet het geval was. Bijna achttien procent voelt de impact van die wetswijziging.
Voor bedrijven is het fiscaal interessant om een bedrijfsfiets aan te bieden aan hun werknemers, maar bij Frigro in Moorsele merken ze nog een aantal andere voordelen. “Dat je een heel gepersonaliseerd pakket kunt gaan aanbieden naar de werknemer toe. Dat zorgt ervoor dat zij effectief zelf het gevoel hebben dat zij die keuze kunnen maken wat er in het loonpakket zit. Mensen komen ook welgezind toe op het werk”, zegt HR-verantwoordelijke Elyn De Ly.