
Voor de derde week op rij hebben de werknemers van Aviapartner actie gevoerd op de luchthaven van Oostende. Begin april kregen ze te horen dat er zestig banen op de tocht stonden door het vertrek van Ana Aviation naar Luik.
Voortaan blazen ze elke dag een Last Post op trombone in de vertrekhal van Ostend Airport. Klik hier voor een videofragment : http://youtu.be/2Uoys8Sy4-0
De werknemrs van het Oostendse Aviapartner gaan ongerust het weekend in. In een pamflet van donderdagavond hadden ze gevraagd om overbruggingsmaatregelen via de Vlaams Minister van mobiliteit Hilde Crevits.
Egis
Vrijdagmorgen was er contact tussen de werknemrs en het kabinet van de minister. Komende week zou er meer duidelijkheid komen over de toekomst van de personeelsleden. Velen van hen zijn ontgoocheld in de uitbating van de luchthaven. Al jaren werkt de Vlaamse overheid aan een nieuwe uitbatingstructuur, maar de procedure sleept aan. Straks moet een private uitbater, de Franse groep Egis, nieuw leven blazen in de kustluchthaven.
Veel werknemers hebben de indruk dat er in Wallonië veel meer politieke slagkracht was om de luchthavens van Luik en Charleroi wind in de zeilen te geven. Nu Oostende een belangrijke vrachtklant verliest aan Luik wordt dat contrast veel scherper gesteld.
Acties
De personeelsleden van Aviapartner willen de gebruikers en passagiers van luchthaven Oostende blijven bedienen op een correcte manier. Om hun ongenoegen en ongerustheid toch te uiten blazen ze nu wel elke dag een last post vanuit de vertrekhal van de luchthaven.
Paarden
Gistermiddag behandelde Aviapartner Oostende nog een uitzonderlijke vracht levende paarden die per Boeing 747 vanuit de Verenigde Arabische Emiraten werden overgevlogen. De werknmers van Oostende zouden gespecialiseerd zijn in het afhandelen van dergelijke complexe en ongewone vrachten.