Vanaf woensdag 19 februari lichte wijziging in de verkeerssituatie bij ‘de knip’ tussen Bissegem en Marke
Vanaf woensdag 19 februari wijzigt de verkeerssituatie licht in de Driekerkenstraat in Bissegem. Dat is de straat die door de veelbesproken 'knip' op de Leiebrug tussen Bissegem en Marke lange tijd éénrichtingsverkeer kreeg. Na een proefperiode van enkele maanden blijft het tweerichtingsverkeer nu. Er wordt wel een systeem met afgestelde verkeerslichten geïnstalleerd om in piekmomenten als verkeersfilter te dienen. Dat is nodig, blijkt na nieuwe metingen. In die piekuren zal het autoverkeer naar Bissegem maar druppelsgewijs door kunnen.
Tijdens piekmomenten met hoge verkeersdrukte worden de verkeerslichten zo afgesteld dat auto’s vanuit Marke slechts druppelsgewijs worden doorgelaten. Dit moet doorgaand verkeer vanuit Marke via de Driekerkenstraat ontmoedigen op momenten dat de verkeersdrukte het hoogst is. Zo blijft de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de Driekerkenstraat en omgeving gewaarborgd.
"Ik bezocht de omgeving op verschillende tijdstippen, zowel tijdens piek- als daluren, en ging in gesprek met de schooldirectie, buurtbewoners en andere betrokkenen. Alle bezorgdheden en meldingen van burgers werden zorgvuldig geanalyseerd en ik heb nieuwe verkeersmetingen en tellingen laten uitvoeren.
Uit deze analyse bleek dat de verkeersveiligheid en doorstroming tijdens piekmomenten extra maatregelen vereisen. Fileopbouw hinderde de werking van de fietszone en leidde tot onveilige situaties. Verder werd vastgesteld dat er tijdens daluren geen verkeersproblemen zijn, waardoor doorgaand verkeer vanuit Marke mogelijk blijft.
De grootste uitdaging was het vinden van een oplossing voor de piekmomenten, wanneer te veel wagens tegelijk van Marke naar Bissegem rijden. Dit zorgt niet alleen voor fileopbouw in de Driekerkenstraat, maar belemmert ook de doorstroming naar de Meensesteenweg, wat leidt tot langere wachttijden.
Oplossing: een dynamische verkeersfilter met verkeerslichten
Om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te garanderen, heeft het stadsbestuur besloten het tweerichtingsverkeer in de Driekerkenstraat te behouden, maar met gerichte maatregelen om piekverkeer te reguleren. Tijdens die piekuren zal het verkeer maar druppelsgewijs door kunnen richting Bissegem door een langere roodtijd en kortere groentijd.
Dynamische tijdsschema’s zorgen voor een flexibele regeling die is ingesteld volgens de verkeersdrukte. Wanneer de doorstroming van de Driekerkenstraat richting Meensesteenweg tijdens piekmomenten stagneert, zullen de lichten zo afgesteld worden dat wagens slechts gefaseerd kunnen doorrijden vanuit Marke. Hierdoor wordt filevorming beperkt en blijft de fietszone veilig en functioneel.
De definitieve verkeerslichteninstallatie wordt voorzien tegen eind 2025, met een geoptimaliseerde verkeersregeling op basis van alle verzamelde data en metingen.
" Met deze aanpak kiezen we voor een oplossing die beter aansluit op de noden van de weggebruikers en een breder draagvlak kan hebben in Marke en Bissegem. Maar het uitgangspunt blijft de veiligheid van de kinderen en de leefbaarheid van de buurt. Het komende jaar zullen we op basis daarvan blijven evalueren en bijsturen. "