Nieuws

Rede­rij wil snel werk maken van ber­ging Flinterstar

De directie van rederij Flinter laat vandaag al door duikers een eerste inspectie uitvoeren naar de staat van de Flinterstar, het vrachtschip dat vanochtend zonk na een botsing met een tanker voor de kust van Zeebrugge.

Aan de hand van die inspectie wordt in samenspraak met de verzekeraars besloten op welke wijze het Nederlandse schip het beste kan worden geborgen, aldus directievoorzitter Bart Otto van de rederij. Volgens hem heeft het schip een gat in de achtersteven, waardoor de machinekamer en een deel van de ruimen water maken. Door dat gat stroomt volgens hem ook in kleine hoeveelheden olie de Noordzee in. "De vraag is of het schip total loss is of nog kan worden gerepareerd", aldus Otto.

Schuldvraag

Door de ligging van het schip op een zandbank nabij een drukke vaarroute richting de Westerschelde, kan de Flinterstar daar niet lang blijven liggen. Over de schuldvraag wil Otto zich niet uitlaten. Op animatiefilmpjes, onder meer verspreid via reddingsbrigade KNRM aan de hand van de vaarbewegingen, lijkt het alsof de Flinterstar van stuurboord komt en op de vaarroute dus voorrang had. "Laten we het erop houden dat we vandaag erg veel geluk hebben gehad. De tanker was immers driemaal zo groot als de Flinterstar", aldus de directievoorzitter.

(foto: The Belgian Navy – Jorn Urbain)

De redactie

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?