N‑VA kandidaat Frits Dhaenens fietst alle straten van Groot-Kortrijk in 1 keer (430km)
Naar aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober proberen de politieke partijen de kiezers te overtuigen op alle mogelijke manieren. Maar bijna twintig uur aan een stuk fietsen is toch niet alledaags. Frits Dhaenens (plaats 13) en fietste ongeveer 430 kilometer waarbij alle straten van Kortrijk en de deelgemeenten werden aangedaan. Kandidaat-burgemeester Axel Ronse probeerde zo veel mogelijk mee te fietsen.
“Met deze actie willen we vooral aantonen dat netheid voor onze partij één van de topprioriteiten is”, begint Frits. “Tijdens onze rit konden we vaststellen dat bepaalde delen van ons openbaar domein enorm slordig ogen. Soms kwam het onkruid tot een meter hoog, zijn bepaalde elementen in het straatbeeld enorm verouderd en zitten publieke vuilbakken overvol. Wij willen onder andere investeren in slimme vuilbakken die een signaal geven wanneer ze vol zitten. Ook willen we leefloners inschakelen via werkervaringstrajecten om zo mee voor een mooie stad te zorgen.”
Kwaliteit fiets- en voetpaden
Frits en Axel: “Na 430 kilometer te fietsen op wegen en fietspaden en langs voetpaden kan je snel tot de conclusie komen dat er wel nog wat werk op de plank ligt. Nog te vaak is er een serieus kwaliteitsverlies aan de fiets- en voetpaden na wegenwerken of werken aan de nutsleidingen. Hier moet strenger op toegezien worden. Daar waar het haalbaar is, moeten we kiezen voor een duidelijke scheiding tussen fietsers en automobilisten. Te vaak is de signalisatie op de weg niet goed onderhouden of zelfs ontbrekende. Anderzijds moeten we op bepaalde plaatsen durven de fietsstraat evalueren. Daar waar deze hun doel voorbijstreven zullen we ze schrappen.”
Veiligheid
“We zijn ook bewust blijven doorfietsen wanneer de zon onderging, doorheen de nacht, tot ’s morgens vroeg. Fietsen en wandelen in het donker geeft een ander veiligheidsgevoel dan overdag. Straatverlichting kan hierin een belangrijke oplossing bieden. Op plaatsen waar het onveiligheidsgevoel hoog is plaatsen we meer verlichting en laten we deze ook langer branden. Ook donkere plaatsen langs belangrijke fietsinfrastructuur moeten we vermijden, zoals bijvoorbeeld langs fietssnelwegen en jaagpaden”, aldus Ronse.
Budgetten verhogen
“We hebben de stad de afgelopen jaren mooi vernieuwd en we willen dat ook blijven doen door de reeds geplande projecten uit te voeren. Echter moeten we ook kritisch zijn, willen we onze middelen in onze prioriteiten steken, dan moeten we durven grote en vooral zeer dure projecten te herzien. We verkiezen bijvoorbeeld op de tip van Buda-eiland voor een groot nieuw stadspark en géén nieuwe bibliotheek.