Nieuws

Bite Back voert actie bij Lidl-fili­aal Oos­ten­de: Schrap konij­nen­vlees van­af 2025

bitebacklidloostende

Een tiental activisten van dierenrechtenorganisatie Bite Back komt vandaag samen aan de ingang van een Lidl-filiaal in Oostende. De activisten eisen dat Lidl België vanaf 2025 stopt met de verkoop van konijnenvlees. “We willen Lidl duidelijk maken dat er geen diervriendelijke manier bestaat om konijnenvlees te produceren,” verklaart Anthe Lainé, campagnecoördinator van Bite Back.

De aanleiding voor deze oproep zijn wantoestanden die eerder dit jaar aan het licht kwamen in een kwekerij en slachthuis voor parkkonijnen, een label dat juist betere welzijnsnormen zou moeten garanderen. Uit onderzoek blijkt echter dat de omstandigheden in deze keten verre van diervriendelijk zijn.

"De enige juiste keuze is konijn uit de winkelrekken weren."

Anthe Lainé, campagnecoördinator van Bite Back

“Lidl zet terecht in op dierenwelzijn. Klanten denken dan ook dat het door hen verkochte parkkonijn een ethisch verantwoorde keuze is, maar eigenlijk is het label hol en misleidend. De enige juiste keuze is konijn uit de winkelrekken weren,” stelt Lainé. Bite Back benadrukt dat de enige oplossing is om konijnenvlees volledig uit de winkelrekken te weren.

De dierenrechtenorganisatie hoopt met de acties in extra druk te zetten op Lidl België om hun beleid te herzien. Bite Back roept niet alleen Lidl, maar ook andere retailers op om geen konijnenvlees meer aan te bieden, en daarmee een statement te maken voor het dierenwelzijn.

Jenna Lebrun