Nieuws

Bag­ge­ren Lo-kanaal moet water­over­last vermijden

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

In Steenkerke, bij Veurne is De Vlaamse Waterweg gestart met het baggeren van het Lo-kanaal. Dat moet wateroverlast in de toekomst vermijden. De werken maken deel uit van het Actieplan Weerbare Westhoek dat er kwam na de wateroverlast in december vorig jaar.

De Lovaart is nu anderhalve meter diep. Na het baggeren moet dat 2 meter 20 worden. Niet alleen goed voor de waterafvoer, maar ook voor de scheepvaart. Alles samen zullen ze tussen Veurne en Fintele bij Lo-Reninge over een lengte van 14 kilometer 60.000 kubieke meter slib ruimen. Maar eerst controleren ze of er nog munitie ligt, en dat is effectief het geval. 

Stefaan Devroe, Munitieopsporing Braet: “Wij hebben al kogels opgegraven, wij hebben al een ontsteker gevonden en we hebben ook al verschillende metalen voorwerpen gevonden die het formaat hebben van obussen. Het is maar op het moment dat je het object opgraaft dat je met zekerheid kunt zeggen of het munitie of schroot is.”

Bagger1
Bagger2
Bagger3

De kans is groot dat ze straks ook vliegtuigbommen bovenhalen. Richting Lo zullen ze ongetwijfeld meer oorlogsmateriaal vinden. “We liggen hier in Veurne op relatief grote afstand van het front. Naarmate we dichter bij Fintele gaan, komen we steeds dichter bij het front. We zien op luchtfoto's van '14-'18 dat zeker de regio Lo een belangrijke logistieke hub was. We zien heel veel spoorlijntjes, munitie-opslagplaatsen en veel kraterinslagen. We zien heel duidelijk dat die omgeving hevig beschoten is."

Er komen in de Westhoek nog meer werken aan om overstromingen te voorkomen. Van oevers versterken tot sluisdeuren vernieuwen en pompen op punt zetten. De Vlaamse overheid maakte er 20 miljoen euro voor vrij.

De redactie