Stormvloedkering komt er, wel studie naar negatieve gevolgen
Terwijl de nieuwe stormvloedkering in de havengeul van Nieuwpoort wordt gebouwd zal men onderzoeken hoe de stroomsnelheid kan gereduceerd worden.
Dat zei minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) op vraag van zijn partijgenoot Bert Maertens. Er is heel wat ongerustheid in de haven omdat door de bouw van de kering de stroom te sterk zou zijn voor veel pleziervaarders.
Heel wat professoren, pleziervaarders en reddingsdiensten gaven nog voor de start van de voorbereidende werken te kennen dat de nieuwe stormkering zou zorgen voor problemen. Enerzijds moet de haven beschermd worden tegen de zogenaamde 1000-jarige storm en liefst zo snel mogelijk omdat de kaaimuren in de haven laag zijn. Anderzijds worden er heel wat vraagtekens geplaatst bij de kering.
Vooral de stroming zou fors versterken door de aanbouw van de kering wat nefast is voor de toegankelijkheid van de haven. Het Waterbouwkundig Labo stelde zich ook vragen want bij dreigend noodweer zouden reddingsdiensten geblokkeerd kunnen raken achter de kering.
De minister heeft oren naar de verzuchtingen. "Een grotere doorvaarbreedte werd onderzocht, maar studiewerk wijst uit dat die nauwelijks betere resultaten zal bieden. Bovendien zorgt die ervoor dat de bouw van de kering 20 miljoen euro extra kost en drie tot vier jaar langer duurt", weet Maertens. "Tijd die we niet mogen verliezen. De minister wil de bezorgdheid van het actiecomité echter wegnemen. Daarom zal parallel met de bouw van de kering, die drie jaar zal duren, onderzocht worden welke bijkomende maatregelen er nog langs de stormvloedkering kunnen genomen worden om de stroomsnelheid nog verder te verminderen. Er wordt bijvoorbeeld gedacht aan het bijkomend installeren van omloopriolen langs de constructie die afgesloten kunnen worden door dubbele schuiven in geval van storm." Er worden ook aanlegsteigers aan de kering voorzien en minister Weyts wil een duidelijke communicatie over de bereikbaarheid van de haven.