Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
In Gullegem moet een reeks van vier camera's met nummerplaatherkenning voorkomen dat er nog zwaar verkeer door het centrum rijdt.
De gemeente wil met de vier nieuwe camera's een vrachtwagensluis maken: de camera's meten in hoeveel tijd een vrachtwagen een bepaalde zone met tonnagebeperking doorrijdt. Zo kan ze nagaan of de vrachtwagen er echt moet zijn en dus ook stopt, of dat de vrachtwagen gewoon doorrijdt.
"De locaties van de camera's zijn niet toevallig gekozen," zegt schepen van mobiliteit Lobke Maes. "We hebben het sluipverkeer in 2019 al in kaart gebracht en sluizen geplaatst. Vooral de link tussen de Driemasten en de op- en afrit van de R8, via onder meer de Schuttershoflaan en Ter Walle, werd zwaar op de proef gesteld."
"De resultaten waren meer dan bemoedigend," zegt Maes. "De data bevestigden dat de Pijplap inderdaad vaak gebruikt werd als alternatieve route, maar het sluipverkeer halveerde gemiddeld, met als grootste winst de link Driemasten-Oude Ieperstraat. Dat geeft aan dat de herinrichting aan het kruispunt Driemasten-Oostlaan én een betere signalisatie, hun vruchten afwerpen.
"Neerwaartse trend doorzetten"
"We willen de neerwaartse trend verderzetten," zegt Lobke Maes. "De ANPR-camera's zijn een investering in de leefbaarheid van de kern van Gullegem. We verwachten ook veel van de nieuwe trompetaansluiting tussen de R8 en de A19."
De ANPR-camera's zullen trouwens ook mensen kunnen opsporen die rijden zonder verzekering, of rondtrekkende dievenbendes registreren.