De gouverneur van West-Vlaanderen heeft zondagmorgen de provinciale fase van het rampenplan laten beëindigen. De situatie na de zware brand bij diepvriesbedrijf Horafrost in Staden is voldoende gestabiliseerd en de risico's voor de ruimere regio zijn niet meer van toepassing.
Zaterdagochtend kondigde de gouverneur het provinciaal rampenplan af, nadat de laaghangende rook richting Westrozebeke trok. Alle 3.000 inwoners werd gevraagd om hun huizen te verlaten, uiteindelijk deed zowat de helft dat ook effectief. Ook een woonzorgcentrum moest geëvacueerd worden.
Drie woningen nog onbewoonbaar
De brandweer bleef nog de volledige nacht aanwezig op de site. Enkele opflakkeringen zorgden tijdelijk nog voor rook- en geurhinder. Op meldingen via de noodcentrale werden telkens brandweerploegen en meetploegen uitgestuurd, maar de metingen bleven steeds geruststellend.
Drie woningen die dicht bij de brandhaard staan, blijven voorlopig onbewoonbaar. Daar volgen meetploegen de situatie op en voeren ze nog extra metingen uit. De brandweer is ook nog ter plaatse voor ondersteuning van de bewoners en nazorg.
Waardering en dank
De gouverneur bedankt alle geëvacueerde inwoners voor hun begrip en medewerking. Ook gaat de dank uit naar de hulpdiensten en betrokken organisaties die snel en efficiënt hebben ingegrepen.
De verdere nazorg wordt opgevolgd door de gemeente Staden.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?