Nieuws

Oplei­ding Indu­stri­eel Pro­duct­ont­wer­pen van Howest zet jubi­le­um­jaar in met expo tij­dens WON­DER festival

WONDER Creativity Festival Kleiner

Vanaf vandaag loopt het WONDER Creativity Festival in de Kortrijkse binnenstad. Ook Howest is van de partij, meer bepaald met de opleiding Industrieel Productontwerpen. Nog tot 5 november viert die haar twintigste verjaardag met een expo in de Budafabriek, het kloppende hart van WONDER.

Twintig jaar geleden zag de opleiding Industrieel Productontwerpen het levenslicht binnen de schoot van Howest. Ondertussen zijn er meer dan 1500 creatieve designers aan het Industrial Design Center in Kortrijk afgestudeerd.

"In die twintig jaar is de wereld heel sterk veranderd, ook op het vlak van design en productontwerp. Dat zullen we een academiejaar lang in de kijker zetten."

Becky Verthé - Opleidingscoördinator

Expo 'IPO INSIDE OUT'

Het WONDER festival vormt de start voor het feestjaar van de opleiding Industrieel Productontwerpen (IPO). In de Budafabriek loopt tot 5 november de expo ‘IPO INSIDE OUT - 20 years of industrial product design’.

Tijdens deze expo worden in totaal 25 producten van bedrijven tentoongesteld waar IPO-alumni aan hebben meegewerkt. De selectie toont waar IPO-studenten terechtkomen, wat ze realiseren en hoe breed inzetbaar ze zijn in de industrie.

Nog meer evenementen gepland

Naast de expo wordt de verjaardag van IPO het komende jaar gevierd op nog vier andere INSIDE OUT-momenten. In januari wordt een podcastreeks gelanceerd waarin alumni van de opleiding aan het woord komen.

In februari geeft het jaarlijkse Shaping Matter-netwerkevent in het Industrial Design Center de partners van het jubileumjaar een platform om hun visie op ontwerppraktijk en ontwerponderwijs voor de komende twintig jaar te duiden.

Derde belangrijke afspraak wordt de beurs Design to Manufacturing (27 en 28 maart 2024 in Kortrijk Xpo). Eind juni volgend jaar wordt tot slot de permanente opstelling IPO INSIDE OUT geopend, waarop het werk van alumni een vaste plek krijgt in het IDC.

Belfort uitgelicht tijdens WONDER

Naast IPO staat nog een creatieve Howest-opleiding in de schijnwerpers tijdens WONDER. Elke avond van het festival zullen namelijk beelden geprojecteerd worden op het belfort op de Grote Markt. De visuals hiervoor werden gemaakt door de laatstejaarsstudenten van de bachelor Digital Design & Development (Devine).

Voor dit ‘urban mapping’ project werkte het jonge creatieve talent van Howest samen met een school uit Geelong (Australië). Deze grensoverschrijdende samenwerking past binnen de titel van Kortrijk als deel van het UNESCO creative cities netwerk. Figuurlijke grenzen verleggen – van de verbeelding – is dan weer het hele opzet van het Kortrijkse creatieve stadsfestival WONDER.

Louis Maes