Nieuws

Non-diners” à 40 euro voor Voedselbank

2020-12-02 00:00:00 - "Non-diners" à 40 euro voor Voedselbank

De Voedselbank West-Vlaanderen biedt mensen een fictieve maaltijd (een non-diner) aan voor 40 euro. Bedoeling is natuurlijk om geld in het laatje te krijgen, want dat is, zeker in deze coronaperiode, meer dan nodig.

Sinds het begin coronacrisis zagen de Voedselbanken de vraag naar noodzakelijke levensmiddelen en basisproducten met maar liefst 20% toenemen. De sluiting van bedrijven en de tijdelijke werkloosheid duwen steeds meer mensen in armoede en verplichten hen beroep te op hulp van het OCMW en van de Voedselbank. Door de crisis verhoogt de druk op de Voedselbanken: met een groeiende omzet stijgen ook de werkingskosten, onder meer de kosten voor energie, voor opslag, transport en voor veiligheid en hygiëne.

 Om de 82 caritatieve verenigingen die instaan voor de bedeling zelf aan de kansarmen op een meer efficiënte manier kunnen te bevoorraden zullen daarenboven in de nabije toekomst, verspreid over de provincie, op verschillende plaatsen lokale distributie platformen worden opgericht. Hierbij komen een pak bijkomende investeringen kijken, waarvoor de Voedselbank West-Vlaanderen volledig aangewezen is op giften.

Vrijgevige West-Vlamingen gezocht

Met de eindejaarsfeesten in het verschiet, wil de Voedselbank beroep doen op de vrijgevigheid van de West-Vlamingen. Een nieuwe mediacampagne nodigt hen uit om de werking van de voedselbanken te steunen door deel te nemen aan een 'non-diner'. Marleen.Verfaellie: “Nu we op de feestdagen onze familie en vrienden slechts heel beperkt fysiek aan tafel zullen kunnen ontvangen, stelt de actie u voor om hen uit te nodigen op een fictief diner, dit is een diner waarvoor u geen avond moet vrijmaken, waarvoor u zich niet hoeft op te kleden, waarvoor u zich zelfs niet hoeft te verplaatsen…., volledig coronaproof dus. U wordt enkel gevraagd 40 euro/per persoon die u aan de fictieve feestdis uitnodigt, te schenken aan de Voedselbank. Met 40 euro kan de Voedselbank maar liefst 675 kg voedsel bedelen.”

De campagne wordt voor het eerst ook uitgebreid via sociale media gevoerd, met een leuke videoclip. Er is een QR code aangemaakt om het betalen te vergemakkelijken. De Voedselbank rekent erop zo ook een jonger publiek te bereiken.

 

Ben Storme