Nieuws

Jaar­lijks krij­gen zo’n 1.000 bui­ten­land­se sche­pen een controle

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer controleert jaarlijks ongeveer 1.000 buitenlandse schepen in Belgische havens.

De ambtenaren voeren onaangekondigde inspecties uit aan boord van buitenlandse schepen die de Belgische zeehavens aandoen, met als belangrijkste doel het verminderen van de ondermaatse schepen. Jaarlijks worden ongeveer 1.000 schepen aan een controle onderworpen, goed voor één schip op vijf dat aanlegt in België. Ze worden gecontroleerd op internationale voorschriften inzake veiligheid, beveiliging, milieu en werkomstandigheden aan boord.

Witte en zwarte lijst

Wie het goed doet komt op een witte lijst, de 'slechte' leerlingen op een zwarte lijst. Die laatste worden ook frequenter aan een inspectie onderworpen. Bij veelvuldige inbreuken kan het schip 'aangehouden' of zelfs verbannen worden. "Dat zorgt voor economische verlies, oplopende onderhoudskosten, maar vooral imagoverlies, niet enkel voor het schip zelf maar voor de volledige vlagstaat", aldus Bart Heylbroeck, adviseur-generaal Scheepvaartconrole-Vlaggenstaat. In 2014 werden 17 schepen aangehouden, of 1,68 procent van het aantal geïnspecteerde schepen. "Dat lag vijftien jaar geleden steevast rond de zeven procent. De controles werpen dus hun vruchten af."

Staatssecretaris voor de Noordzee Bart Tommelein (Open Vld) steunt de acties. "Handhavingsbeleid is belangrijk. We moeten zorgen dat alle spelers hetzelfde spel spelen. In het handhavingsbeleid kan de rol van een goede inspectie niet overschat worden. Het zorgt voor de veiligheid van mens, milieu en schip. Door de inspecties op buitenlandse schepen in Belgische havens stellen we aan hen dezelfde internationale kwaliteitseisen als aan de schepen die de Belgische vlag voeren", aldus Tommelein. België staat op de 18de plaats ter wereld inzake kwalitatieve vloot.

De redactie

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?