Nieuws

Gemeen­ten ver­lie­zen tot de helft van hun bus­hal­tes: Koe­ke­la­re groot­ste slachtoffer

2023-09-01 00:00:00 - Westhoek beter bereikbaar met nieuwe busverbindingen

Tientallen Vlaamse gemeenten moeten het vanaf dit weekend met een derde tot ruim de helft minder bushaltes doen, bij de opstart van de hervormde dienstverlening van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn. Dat schrijft De Tijd woensdag.

De Lijn zet zaterdag de tweede en belangrijkste stap in de uitrol van de zogenaamde basisbereikbaarheid, waarbij bussen en trams geconcentreerd worden op lijnen met grotere vraag, tussen woonkernen en andere belangrijke knooppunten. De keerzijde is dat reizigers die naar buitenwijken of verder afgelegen gebieden willen pendelen, aangewezen zijn op flexibel vervoer met belbussen, al dan niet in combinatie met deelauto's, -fietsen, -scooters en -steps.

Koekelare grootste slachtoffer

Over heel Vlaanderen verdwijnen er netto 3.800 haltes - er worden meer dan 6.100 haltes geschrapt, terwijl er ruim 2.300 opstapplaatsen bijkomen -, zo berekende De Tijd op basis van gegevens op de website van De Lijn. In eerdere communicatie sprak De Lijn nog over een verlies van iets meer dan 3.200 haltes.

In bijna twee op de drie steden en gemeenten in Vlaanderen ligt het aantal haltes na de hervorming lager dan vandaag. Vooral in West-Vlaanderen, Limburg en gemeenten in de Vlaamse Ardennen zijn de verschillen uitgesproken. Vooral Koekelare lijkt in onze provincie het grootste slachtoffer van de hervorming te zijn. De gemeente verliest ruim de helft van het aantal opstapplaatsen.

"Tsunami aan klachten"

TreinTramBus maakt zich grote zorgen. "Het wordt afwachten voor welke reizigers dit een stap vooruit is", zegt woordvoerder Kees Smilde. "We verwachten alleszins chaos en een tsunami aan klachten." Zowel De Lijn als Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) beloofde eerder al de impact van de hervorming nauwgezet op te volgen en bij te sturen waar nodig.

Belga
Celien Tanghe