Nieuws

Der­de schip met auto’s meert in een maand tijd aan in haven Oostende

Schermafbeelding 2024 01 24 114441

Voor het eerst in tien jaar varen in de haven van Oostende opnieuw zogenoemde roro-schepen, dat zijn schepen om rollende goederen makkelijk  te transporteren. Vanochtend kwam een schip toe met 900 wagens aan boord. De nieuwe trafiek is voor de haven een opsteker, want het zorgt ook voor heel wat tewerkstelling.

Vanochtend plaatsten zo'n 60 dokwerkers 900 auto's vanop een roroschip aan land in de haven van Oostende. Dit was het derde schip met auto's in een maand tijd dat aanmeert in de haven, terwijl de roro-trafiek hier nog maar net opnieuw gestart is.

Charlotte Verkeyn: schepen haven Oostende: "Het is nog geen vaste lijn, daar zijn wij nog mee bezig, maar het is eigenlijk een trafiek met het vervoer van wagens naar de overkant van het water, naar Grimsby. Het is de derde boot die wij nu doen en de samenwerking is heel fijn."

Economische groei

Er gaan ook 1.000 wagens terug op het schip. Het is dan ook niet de bedoeling dat wagens hier lang blijven staan. De trafiek zorgt voor economische groei. "Absoluut, we hebben enerzijds het feit dat er voldaan wordt aan de volzetting door de wagens hier te plaatsen op de terminal. We hebben anderzijds ook het feit dat de boten toekomen en de havenrechten betalen. Het is dus zeker een win-win. En wij weten uit het verleden dat dergelijke trafieken, schepen en boten die in de haven komen, effectief goed zijn voor de tewerkstelling en de financiën van de haven. Vandaar dat wij er al zolang op aan het werken zijn om die trafieken binnen te krijgen."

Geen concurrentie met Zeebrugge

De haven van Oostende ziet dit alvast niet als concurrentie voor de haven van Zeebrugge, de wereldleider voor autotrafiek, maar wel als versterking van het Vlaamse  havenlandschap.

Stefaan Kerger
Ben Storme