De Lijn vindt vlotter chauffeurs voor leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs, maar puzzel blijft complex
Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
De Lijn vindt voor dit schooljaar makkelijker dan vorig jaar voldoende exploitanten voor het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs. "Voor alle contracten die we op de markt zetten, is er een inschrijver", zegt topvrouw Ann Schoubs.
Twee dagen voor de start van vorig schooljaar was er voor een honderdtal leerlingen in het buitengewoon onderwijs die recht hadden op vervoer, geen oplossing. Dat kwam omdat er voor meerdere ritten nog een uitvoerder werd gezocht.
Dit jaar ging de zoektocht naar exploitanten vlotter, klinkt het bij De Lijn. Sinds begin dit jaar kunnen ook buschauffeurs gebruik maken van het flexijobsysteem. "Daardoor haken minder chauffeurs af, omdat de voorwaarden voor hen beter zijn."
Tot 2 uur onderweg naar school
Toch blijft het moeilijk om de "complexe" puzzel voor het leerlingenvervoer te leggen. Momenteel hebben 44.006 leerlingen zich ingeschreven en heeft De Lijn een voorlopig draaiboek met 2.148 ritten klaar. In West-Vlaanderen gaat het om 8.802 leerlingen, waarvan er 411 ritten klaar zijn.
Voor 69,6 procent van de leerlingen duurt de rit minder dan uur. Voor nog eens een kwart is de rijduur korter dan 90 minuten. Dat is zowel zo voor West-Vlaanderen als Vlaanderen. Voor iets minder dan 5 procent duren de ritten langer - tot wel ruim 150 minuten - en wordt de doelstelling dus niet gehaald. "Die 5 procent oplossen, is heel moeilijk", zei uittredend Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. "Vooral voor types zes en zeven (voor kinderen met visuele en auditivieve beperkingen, red.), is er vaak maar één school per provincie."
Nood aan hervorming
Maar het draaiboek is nog niet definitief. Dinsdag - in principe de deadline van de registraties - kwamen er nog 400 inschrijvingen bij. En ook in de komende dagen en zelfs de eerste weken van het schooljaar verwacht De Lijn nog meer aanvragen.
Daarom zal de openbaarvervoermaatschappij het huidige plan nog moeten bijsturen. Ook als er onvoorziene problemen opduiken, zal De Lijn nog ingrijpen. Maar het systeem is toe aan een hervorming, klinkt het nog. "Het huidige systeem zit op zijn limieten."
Zelf pleit de openbaarvervoermaatschappij onder meer voor een systeem met centrale opstapmogelijkheden en voor meer opvang in scholen terwijl er meerdere, kleinere rondes worden ingelegd om kinderen te vervoeren. Minister Peeters benadrukte dat voor zo'n hervorming een wijziging van het onderwijsdecreet nodig is.