Dagelijks meer dan 12 uur vertraging op het spoor door incidenten op overwegen: “Speel niet met een leven voor 1 minuut tijdwinst”
Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Er waren vorig jaar een kwart meer meldingen van spoorlopers in onze provincie, in vergelijking met vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van spoorwegbeheerder Infrabel. Het aantal ongevallen op overwegen is dan weer licht gedaald.
Terwijl het aantal meldingen van spoorlopers in het hele land lichtjes gedaald is, met 3 procent, waren er in West-Vlaanderen vorig jaar 56 meldingen van spoorlopers. Dat is 25 procent meer dan het jaar ervoor.
Hoge boetes
In 2022 was het cijfer nog gedaald, een trend die ondanks de maatregelen van spoorwegbeheerder Infrabel moeilijk te verklaren valt. “West-Vlaanderen is een provincie waar je wel heel wat spoorlijnen en -verkeer hebt. Het ene jaar is het andere niet”, zegt woordvoerder Frédéric Petit.
“Wij kunnen alleen maar een oproep doen om je niet op spoordomein te begeven en gebruik te maken van de onderdoorgang aan de stations.” Er staan ook hoge boetes op spoorlopen: tot 4000 euro en een rijverbod tot 5 jaar.
Twee doden
In onze provincie zijn het afgelopen jaar geen ongevallen gebeurd ten gevolge van spoorlopen. Aan de overwegen zijn wel zes ongevallen gebeurd, waarbij twee doden en één zwaargewonde vielen.
Eind vorig jaar gebeurde nog een ongeval op de spooroverweg in Ardooie. Een vrachtwagen kwam er vast te staan op de sporen. Een trein aan volle snelheid kon de vrachtwagen niet meer ontwijken, de inzittende raakt zwaargewond. Uit onderzoek blijkt later dat de chauffeur het rood licht negeerde.
“Geen geduld”
“Als je het nationaal bekijkt is meer dan de helft van de ongevallen te wijten aan het niet-respecteren van de verkeersregels. Een derde komt door onvoorzichtig rijgedrag. Mensen denken vaak dat ze nog kunnen oprijden, of ze draaien te kort af en komen vast te staan op de sporen”, zegt Petit.
“Het is frustrerend dat we telkens opnieuw moeten vaststellen dat mensen geen geduld hebben. Men wil absoluut die overweg oversteken.”
Noodnummer 1711
Als je een spoorweg nadert, zijn er slagbomen, een belsignaal en een lichtsignaal. Bovendien investeerde Infrabel al meermaals in de infrastructuur om ongevallen en spoorlopers te vermijden. Zo vielen heel wat overwegen weg, kwam er een intelligente afsluiting in Kortrijk, zijn er tal van sensibiliseringscampagnes en houdt de politie vaak controleacties.
Ondanks de vele maatregelen, komen er nog aanvullende nieuwigheden. “Aan elke overweg komt een nieuwe sticker met het nummer 1711. Weggebruikers die een incident zien, moeten niet helpen, maar dat nummer bellen. Ze komen in contact met de verkeersleiding van Infrabel die het treinverkeer volledig kan stilleggen”, waarschuwt Petit. De komende tien jaar installeert Infrabel aan 176 Belgische overwegen ledverlichting op de slagbomen voor een hogere zichtbaarheid.
“1 minuut tijdwinst weegt niet op tegen je eigen leven of dat van een ander”
Alle maatregelen moeten trouwens ook de stiptheid van de treinen ten goede komen: “Enkel en alleen al door ongevallen en spoorlopen heeft het spoornet dagelijks meer dan 12 uur vertraging.”
Infrabel doet nog een laatste oproep: “Wij kunnen heel veel maatregelen nemen, maar het is in eerste instantie aan de weggebruiker. Aan een overweg is dat simpel: ‘stop bij rood licht en ga niet door de slagbomen. In het station maak je gebruik van de onderdoorgang’. Speel dus niet met je leven. 1 minuut tijdwinst weegt niet op tegen je eigen leven of dat van een ander.”