Bijna 5.000 West-Vlamingen slachtoffer van late uitbetaling sociale toeslag waterfactuur

Bijna 5.000 West-Vlamingen zijn slachtoffer van late uitbetaling van hun sociale toeslag voor de waterfactuur. Door IT-problemen bij De Watergroep liep de administratie maanden vertraging op, vooral ten koste van kwetsbare gezinnen.
In 2024 hadden 4.859 West-Vlamingen recht op een sociale compensatie voor hun waterfactuur.
Tot 2 maanden vertraging door IT-probleem
De achterstand ontstond doordat De Watergroep de jaarlijkse brieven aan rechthebbenden pas in september verstuurde in plaats van in juli. Begin maart 2025 stonden nog 2.600 dossiers open, waaronder een aanzienlijk aantal in West-Vlaanderen.
"De waterfactuur blijft gewoon binnenkomen."
Vlaams parlementslid Brecht Warnez (cd&v) kaartte de situatie aan bij minister Brouns. “Mensen moesten maanden wachten op duidelijkheid, en dat terwijl de waterfactuur gewoon blijft binnenkomen”, aldus Warnez.
Warnez pleit voor een automatische toekenning van de toeslag. Nu moeten mensen de tussenkomst elk jaar opnieuw aanvragen, wat vooral sociale huurders zonder eigen watermeter parten speelt.