Wintergloed in Brugge heeft een topeditie achter de rug. Maar liefst 1,7 miljoen mensen hebben het winterfestival bezocht. De topdagen van de zesde editie waren 22 december met 84.000 bezoekers en 28 december met bijna 80.000 bezoekers.
Wintergloed is een festival met een lichtbelevingswandeling, een kunstschaatspiste, een winterbar, twee kerstmarkten en kerstverlichting in de straten. Er was een lichtparcours van 3 kilometer. De nieuwe route nam je mee langs tien lichtinstallaties op onverwachte en verrassende locaties. Het liep van 22 november tot 5 januari.
Burgemeester Dirk De fauw: “Wintergloed blijft een verbindend element dat de unieke sfeer van Brugge in de winter weet te vangen. De internationale aantrekkingskracht groeide, en de handel en horeca zagen hun omzet stijgen.”
Warmste Week
Ook de Warmste Week was een schot in de roos, met 353.000 bezoekers in 7 dagen. Voor het imago van de stad is dit evenement van onschatbare waarde. Voor de volgende editie zijn evenwel nog geen beslissingen genomen.
De goeie bezoekerscijfers hebben alvast een positieve invloed op het verblijfstoerisme, met 160.000 aankomsten (+14%) en ruim 280.000 overnachtingen (+18%). Schepen van Toerisme Minou Esquenet: “Dat is een opvallende groei. Tegelijk willen we waken over de balans tussen inwoners en bezoekers. Iedereen wil een levendige stad, maar we hoorden ook toch wat verzuchtingen van mensen rond de drukte op bepaalde dagen. We zullen dus, bij de organisatie van toekomstige winteractiviteiten, met extra zorg en aandacht maatregelen nemen wat betreft de spreiding, het algemene evenementenbeleid en de mobiliteit.”