Na vier jaar zijn de werken aan het vernieuwde kusttramtraject in Zeebrugge afgelopen. De tramsporen zijn vernieuwd, en om een vlottere doorstroming van het verkeer te garanderen zijn de perrons nu schuin tegenover elkaar geplaatst. De komende jaren komen ook nog Oostende, Bredene en De Panne aan de beurt.
De werken zijn in twee fasen uitgevoerd. De vier haltes zijn opgeschoven, samen met de aanpassing van de verkeerslichten zorgt dat voor een vlottere doorstroming en een veiliger situatie voor alle weggebruikers. De tramsporen liggen nu ook in een andere, unieke groenbedding. Frederik Wittock, woordvoerder De Lijn: “Men heeft de steenslag verwijderd, en een aanpassing gedaan zodat gras daar makkelijker kan groeien tussen de tramsporen.”
Zeesluis
De haven van Zeebrugge staat nooit stil, bijvoorbeeld met de komst van de nieuwe zeesluis. De Lijn heeft daar al op geanticipeerd. “In samenwerking met alle betrokken partijen, Agentschap Wegen en Verkeer, de stad Brugge, maar ook de havenonderneming Zeebrugge-Antwerpen. Met het oog op de toekomstige nieuwe zeesluis hebben we ervoor gezorgd dat die halte verschoven is, en al elders geplaatst is op dit moment.”
Nog projecten
De werken in Zeebrugge hebben 15 miljoen euro gekost. Ondertussen staan al andere verbeteringswerken op stapel. “Er zijn de komende jaren nog een aantal projecten die kaderen in de permanente evaluatie en vernieuwing van de sporen, het ecologischer maken, en een betere doorstroming. Wij gaan aan de slag in Oostende, Bredene en De Panne. In een iets latere fase is Knokke in aanbesteding.”
Er zijn in totaal 68 haltes langs de kust. De Kusttram vervoerde vorig jaar 12 miljoen passagiers.