Vlaams Belang: “Stadsbestuur Kortrijk wil voor ruim 1,5 miljoen euro per jaar gaan flitsen”

Wouter Vermeersch Vlaams Belang Kortrijk
1.575.000 euro, dat is het bedrag dat het stadsbestuur van Kortrijk wil bijeen gaan flitsen om het steeds groter wordend gat in de stadskas op te vullen. Dat zegt Wouter Vermeersch van Vlaams Belang. Het Kortrijkse stadsbestuur weerlegt dat.
“Met verkeerveiligheid heeft dat niets te maken, met het dichtrijden van het gat in de stadskas des te meer”, reageert Vermeersch. Vlaams Belang Kortrijk pleit voor een verkeersveiligheidsfonds. “Steden en gemeenten kunnen voortaan zelf flitsen en daar wil Kortrijk dus stevig munt uit slaan. Uit de saneringsoefening, die het stadsbestuur van Kortrijk afgelopen zomer noodgedwongen moest doorvoeren om de stadskas onder controle te krijgen, werd ons al snel duidelijk dat er fors meer inkomsten zouden worden gehaald uit die flitsboetes”, stelt Vermeersch.
"Een wanhoopspoging om iets te kunnen zeggen"
Schepen van financiën Kelly Detavernier reageert: "Op zich verandert er niets voor de inwoners en bezoekers van Kortrijk. Enkel de mogelijkheid dat het nu de stad is die dit kan innen. Voor 2023 spreken we wel maar van 650.000 euro en dit is op onze totale ontvangsten van 245 miljoen slechts 0,2%."
Het klopt dan ook absoluut niet dat dit een methode is om een financieel gat dicht te rijden, de oefening rond GAS5 is begonnen nog voor deze financiële problemen zich stelden. De stad en de politie stellen beide dat het flits-en verkeersbeleid ook nooit afgestemd worden als inkomstenmodel maar als middel om de verkeersveiligheid te verhogen. Voor er ergens geflitst wordt, is er altijd een analyse door politie en stad (preventieve borden, metingen, …) en er wordt ook steeds gekeken via de verkeerscommissie of flitsen de beste oplossing is en er bijvoorbeeld geen betere mogelijkheden zijn zoals infrastructurele aanpassingen.
De stad beschikt echter reeds over heel wat camera’s en over trajectcontroles die hiervoor kunnen worden ingezet, momenteel gaat de opbrengst van die boetes naar Brussel. Met het invoeren van dit systeem, zouden deze inkomsten juist in de Kortrijkse begroting komen en dus veel meer ten goede komen van de Kortrijkse investeringen in verkeersveiligheid. Op vandaag zitten we juist in een situatie dat zones die sterk investeren in verkeersveiligheid hier eigenlijk geen extra middelen voor krijgen, maar deze investeringen allemaal zelf moeten dragen.
Dat het Vlaams Belang dit aanhaalt om te spreken van een platte financiële operatie is dan ook een wanhoopspoging om iets negatief te kunnen zeggen over een besparingsoefening waarbij dit bestuur voor bijna 50 miljoen euro heeft bespaard zonder nieuwe belastingen in te voeren voor de burger, zonder naakte ontslagen in de administratie en zonder besparingen in de zorg. Een prestatie die weinig centrumsteden ons nadoen in Vlaanderen. We willen tot slot benadrukken dat een GAS-boete voor te snel rijden in een zone 30 of zone 50 nog altijd een terechte boete is die de burger kan ontwijken door zich aan de snelheidsvoorschriften te houden. Nog al te vaak wordt er te snel gereden in deze zones die vooral in woonwijken en schoolomgevingen voorkomen. Wie aangereden wordt aan 30km/u heeft een veel grotere kans op beperkte fysieke en lichamelijke schade, dan wie aangereden wordt aan hogere snelheden.