Over goed een maand starten de werken aan de Kuurnebrug, dat is de brug over de Leie die Harelbeke met Kuurne verbindt. De bestaande brug zullen ze een halve meter ophogen, zodat er grotere binnenschepen onderdoor kunnen varen. De werken passen in het Seine-Scheldeproject, waarbij zeven Europese havens via binnenvaart bereikbaar zijn voor schepen tot 45OO ton. Op een infomarkt krijgen bewoners en geïnteresseerden meer uitleg over de werken.
Omdat de brug nog in goede staat is, kan ze nog heel wat jaren mee. De Vlaamse Waterweg gaat de brug daarom bewaren, maar lichtjes verhogen, zodat schepen met een doorvaarhoogte van zeven meter vlot door kunnen. Het optillen van de brug zal met hydraulische vijzels gebeuren. De brug dateert van eind de jaren 80.
Ook gevolgen voor wegverkeer
Doordat de brug verhoogd wordt, moeten ook de toegangswegen aangepast worden. De brug moet maximaal en veilig toegankelijk gemaakt worden voor alle vervoersmiddelen.
Stad Harelbeke en Fluvius stappen mee in dit project voor het resterende stuk Vlasstraat tussen dit project en de N43. In deze zone wordt er een gescheiden rioleringsstelsel gerealiseerd en worden er ook afgescheiden fietspaden aangelegd die aansluiten op het nieuwe ontwerp van Kuurnebrug.
Op Kuurnse grond krijgt de rotonde en de Meersstraat dan weer een nieuwe asfaltlaag. Tijdens de werken zal het verkeer moeten omrijden, maar file en verkeersproblemen zijn niet uitgesloten.
Tijdens de werken blijft de beweegbare Bloemmolenbrug voor fietsers en voetgangers wel bruikbaar. Als alles meezit, zal de vernieuwde Kuurnebrug eind november klaar zijn.