Nieuws

Oos­ten­de opent nieu­we ver­pleeg­post tij­dens zomermaanden

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

In Oostende opent een nieuwe verpleegpost om de drukte tijdens de zomer op te vangen. Het gaat om een proefproject waarbij thuisverplegingsgroep ConnectGroep Thuisverpleging en het Wit-Gele Kruis de handen in elkaar slaan.

Op de site van de oude Sint-Jozefskliniek in Oostende opent een verpleegpost met een uitgebreid aanbod aan verpleegkundige zorg. Zowel inwoners als toeristen kunnen er terecht. Vanaf 15 juni is de verpleegpost aan de Nieuwpoortsesteenweg elke dag open. Kataline Dendooven, Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen: “Het is eigenlijk een locatie waar de patiënt naar de verpleegkundige komt, en niet omgekeerd zoals in de klassieke thuisverpleging. De patiënt is dus mobiel, kan zich verplaatsen naar de verpleegpost en kan hier voor bijna alle zorg terecht.”

Druk op spoed en bij huisartsen verlichten

Ook de stad Oostende weet, net als vele badplaatsen, dat de zomer druk is voor de zorg. Björn Pannecoucke, schepen van Zorg en Welzijn Oostende: “Dit gaat ook de druk verminderen op spoedgevallen, waar mensen soms komen voor een spuit. Maar ook voor de huisartsen, die toch ook wel onder druk staan in het zomerseizoen, is dit positief. Zelf voor de EHBO-posten op het strand. Want ook daar komen soms vragen voor wondzorg of een spuit wel eens binnen, en daar is dat onmogelijk.”

De verpleegpost werkt op afspraak en blijft open tot midden september, of eventueel nog langer.

Stefaan Kerger

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?