Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Naast de spoorlijn Brugge – Kortrijk komt een nieuwe fietssnelweg. Fietssnelweg F32 of Spoor 3 is een fietsroute die ervoor moet zorgen dat burgers de auto links laten liggen.
De stad Torhout leidt het project dat valt onder het thema Mobiliteit en weginfrastructuur. Ook Europa engageert zich in het plan. De Europese Unie subsidieert de fietssnelweg met ongeveer 200.000 euro.
“Snelle en veilige fietsverbindingen vormen een belangrijke schakel in het stimuleren van deze duurzame verplaatsingen.”
Met de realisatie van een autovrije fietssnelweg wil de stad Torhout burgers op de fiets krijgen. De fietsroute die voorbij steden als Roeselare en Brugge passeert zal meer comfort bieden aan fietsende pendelaars en recreatieve fietsers. Voor Thierry Jiménez van de Fietsersbond is een fietsvriendelijke omgeving prioritair: “Het streefdoel is dat fietssnelwegen worden aangelegd volgens de meest ambitieuze normen, minimaal vier meter breed, zodat fietsers elkaar veilig kunnen kruisen.”
Volgens Elsie Desmet, schepen van mobiliteit voor de stad Torhout, zal een veilige fietsroute de burgers stimuleren om de auto minder te gebruiken. “Snelle en veilige fietsverbindingen vormen een belangrijke schakel in het stimuleren van deze duurzame verplaatsingen. Ik ben ervan overtuigd dat we effectief meer mensen zullen aanzetten om bepaalde verplaatsingen met de fiets te doen dankzij deze fietssnelweg”, verduidelijkt Desmet.
CO2-uitstoot verminderen
Naast de veiligheid van de fietsers heeft het project nog een andere doelstelling.
Met de aanleg van een fietssnelweg wordt een bijdrage geleverd om de CO2-uitstoot te reduceren. Dit past binnen de Europese Fietsstrategie; de EU wil het fietsgebruik tegen 2030 laten groeien met een gemiddelde van 50%. “Als woningen, scholen en winkels zich vestigen in de omgeving van een fietssnelweg, is de kans veel groter dat de gebruikers naar die locatie zullen fietsen en de auto laten staan, wat beter is voor het klimaat”, zegt Jiménez.
Het dossier is goedgekeurd in juni 2017 en de bouwvergunning in het najaar van 2018. Intussen zijn de werken al begonnen, een deel van het fietspad ter hoogte van Roeselare is al aangelegd. Het bedrijf nv Willeman Infra uit Gent voert de werken uit. “Dit voorjaar starten de werken van de fietstunnel aan de Tuinstraat en de fietsbrug over de Tinnenburgstraat. Het is de bedoeling dat het project voltooid is tegen eind 2021”, zegt Desmet.
De fietsroute zal dus ook een fietstunnel krijgen. De fietsers kunnen onder het spoor fietsen ter hoogte van de Tuinstraat en de Lichterveldestraat in Torhout. Bovendien is het de bedoeling dat er op zo veel mogelijk locaties ledverlichting komt, om de zichtbaarheid ’s nachts veilig te stellen. Door energiezuinige verlichting te gebruiken wordt eveneens een positieve bijdrage geleverd aan het milieu.