Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
In Veurne is het nieuwe mobiliteitsplan voorgesteld, tien jaar na het vorige. Het verkeer in de binnenstad moet vanaf volgend voorjaar een stuk vlotter verlopen en er komt één grote fietszone binnen de kleine ring De inwoners van Veurne hebben mee beslist.
"We hanteren het stop-principe: eerst de stappers, dan de trappers, dan het openbaar vervoer en dan het privé-vervoer. Daarom willen we de fietszone invoeren binnen de binnenring van Veurne. Daar geldt dertig km per uur en de wagen mag de fietser niet inhalen", zegt Pascal Sticker, schepen van Mobiliteit.
Flexbus
In het centrum komen shop&go-plaatsen, ook de blauwe zone wordt uitgebreid. De circulatie in het centrum verandert, zo is de Grote Markt met de auto enkel nog bereikbaar via de Ooststraat, wegrijden kan via de Noordstraat.
Ook voor het openbaar vervoer veranderen er zaken. Vanaf 6 januari vervangt de flexbus de klassieke belbus. "Afhankelijk van de vraag zal die rijden van 's morgens 8 uur tot 's avonds 23 uur. Dat is twee uur langer dan vandaag", zegt burgemeester Peter Roose. "In het weekend is dat zelfs tot 2 uur 's nachts."
Het aangepaste mobiliteitsplan wordt vanaf volgend voorjaar stapsgewijs uitgevoerd.