Nieuws
 | update 

Fun­de­rings­wer­ken voor nieu­we haven­dam in Blan­ken­ber­ge vol­op aan de gang

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

In Blankenberge zijn de funderingswerken voor de nieuwe havendam volop aan de gang. De nieuwe strekdam zal zorgen voor veel minder zand in de havengeul, die elk jaar één of meer peperdure baggerbeurten moet krijgen.

Na de afbraak van het westerstaketsel, zijn de funderingswerken voor de nieuwe havendam al enkele weken bezig. Alles begint bij zogenaamde zinkstukken. Dat zijn gigantische handgeweven roosters van rijshout en wilgentakken die de zeebodem tegen erosie moeten beschermen.

“We moeten die roosters op de positie van de nieuwe dam brengen en afzinken tot de bodem van de zee. Om het afzinken van die zinkstukken goed te kunnen doen, moet dat bij de kentering van het getij gebeuren, zodat de stroming tot een minimum beperkt is”, vertelt projectingenieur Elias Van Quickelborne.

In totaal moeten 60 zinkmatten op de bodem komen, samen goed voor een oppervlakte van vier voetbalvelden. Zowat de helft ligt er al, tegen de zomer moet de hele fundering af zijn.

Zinkmatten Blankenberge

1.200 betonblokken

Op de zinkmatten komen ook zware rotsblokken, afkomstig uit de steengroeve van Doornik. Die moeten de matten op z’n plaats houden, maar zijn nog te licht om de flank van de strekdam te beschermen. Daarom plaatsen ze 1.200 betonnen haroblokken die elk 15 ton wegen op de flank.

Opbouw strekdam Blankenberge

Minder baggerwerken

Eens de strekdam af is, zal de havengeul van Blankenberge minder verzanden. En dus zal er ook minder gebaggerd moeten worden, wat al snel vier miljoen euro per jaar kost.

“We moeten in de havengeul van Blankenberge heel veel baggeren en om dat te vermijden, willen we het zand tegenhouden via de havendam.”

Elias Van Quickelborne, projectingenieur

De bouw van de strekdam gebeurt in opdracht van Het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust en zal klaar zijn in het voorjaar van 2026.

De nieuwe havendam in cijfers

  • De dam is 600 meter lang en loopt 200 meter door in zee.
  • De eerste 180 meter zullen publiek toegankelijk zijn.
  • Op de kop van de dam komt een nieuw havenlicht van 12,2 meter hoog.
  • De bouw kost 18 miljoen euro.
  • Tegen het voorjaar van 2026 moet de dam volledig klaar zijn.
Lorenzo Dejonghe
Celien Tanghe