Cen­ten voor strijd tegen ver­zan­ding haven

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft concrete oplossingen klaar voor de verzanding van de havengeul in Blankenberge en de erosieproblematiek van het strand van Wenduine.

Concreet wil Weyts een nieuwe hogere Westdam in Blankenberge en één of meerdere strandhoofden in Wenduine. Alles samen goed voor een investering van 23 miljoen euro. “We willen de kwetsbare punten in onze Kustlijn structureel aanpakken”, zegt Weyts.

De Vlaamse Overheid wil de volledige Kustlijn beter beschermen tegen de gevolgen van stormen. Op dit moment zijn de havengeul van Blankenberge en het strand van Wenduine nog altijd kwetsbare locaties.

De jachthaven van Blankenberge heeft een havengeul die bij de jaarlijkse stormen snel verzandt, omdat de haveningang kort, smal en relatief ondiep is. Dit betekent dat er vaak gevaarlijke situaties ontstaan voor de pleziervaart én dat er vaak gebaggerd moet worden, wat de jachthaven dan weer moeilijker toegankelijker maakt.

Het strand van Wenduine is bij de jaarlijkse stormen onderhevig aan versterkte erosie, omdat de kustlijn ter hoogte van Wenduine een lichte knik maakt. Op dit moment zijn frequente onderhoudssuppleties noodzakelijk om de schade na stormen te compenseren. De erosieproblematiek zorgt ook voor een verhoogd zandtransport richting Blankenberge, ongeveer 4 km oostwaarts.

Langere Westdam

Uit een studie blijkt nu dat een hogere en langere Westdam in Blankenberge soelaas kan bieden. Concreet gaat het om een nieuwe dam die minstens 150 meter langer is dan de huidige (lage) dam. De nieuwe dam zal het langtransport van zand beter tegenhouden, zodat de verzanding van de havengeul sterk vermindert. De huidige Oostdam, met het beschermde houten staketsel, blijft gewoon behouden.

De bouw van één of meerdere strandhoofden in Wenduine zou volgens de studie een structurele verbetering inhouden voor de erosieproblematiek.

Er komt nu overleg met alle belanghebbenden om het ontwerp verder te verfijnen. De start van de werken is voorzien ten vroegste in het najaar van 2019.

Lees ook

Ben Storme