Tot wel 700 fietsers per uur, maar dit Brugse fietspad verbreden mag niet door… Unesco
De ochtendspits op het fietspad langs de Guido Gezellelaan en de Hendrik Consciencelaan in Brugge verloopt heel vaak moeizaam: het is te smal voor de vele fietsers die er passeren. De stad wil het probleem wel aanpakken, maar Unesco steekt stokken in de wielen.
Op het fietspad passeren tijdens de spits tot wel 700 fietsers per uur en dat zorgt voor heel wat frustraties bij fietsers. Burgemeester Dirk De fauw erkent de problematiek, maar een oplossing blijkt niet zo makkelijk. De stad mag het fietspad niet verbreden vanwege Unesco-regels. "Langs de ene kant van het fietspad ligt een smalle straat en langs de andere kant liggen de beschermde Vesten", verklaart De fauw. De parkeerplaatsen schrappen, behoort volgens de burgemeester ook niet tot de mogelijkheden.
Materiaalkeuze
Een fietsstraat zou een mogelijke uitweg kunnen bieden, maar ook daar botsen ze op problemen. Volgens de erfgoedregels moet de stad de straten in de binnenstad met kasseien aanleggen, maar de provincie pleit voor asfalt of beton.
Vooruit-raadslid Pascal Ennaert klaagde de problematiek aan en vindt dat Brugge te weinig voor het comfort van de fietsers kiest.
“Het gaat over het fietscomfort van honderden fietsers. Een beetje meer voeling met wat leeft in de samenleving, is op z'n plaats.”
Andere prioriteiten
De stad gaat op zoek naar een compromis en dat vindt ze mogelijk in gezaagde, vlakkere kasseien, zoals ze al gebruiken in de Vlamingenstraat en Katelijnestraat. De heraanleg van het fietspad is evenwel nog niet voor meteen gezien het stadsbestuur eerst inzet op andere prioriteiten.