Europese steun voor duurzame groei: River Terminal Wielsbeke breidt uit met circulair beton
De River Terminal in Wielsbeke langs de Leie krijgt een stevige boost. Met een investering van 1,6 miljoen euro van de Europese Unie wordt de capaciteit van dit belangrijke overslagcentrum opnieuw uitgebreid. Elke maand worden hier al meer dan 1000 containers verzet, en met deze uitbreiding wil men de binnenvaart nog sterker positioneren als duurzaam alternatief voor wegtransport.
“De terminal is cruciaal voor de verbinding tussen het hinterland in West-Vlaanderen en de havens van Antwerpen en Brugge”, zegt Frank Vancoillie, projectleider bij Circohub
Bijzonder aan dit project is het gebruik van circulair beton, een innovatieve oplossing waarbij recyclagematerialen worden ingezet. “Waarom zouden we beton uit China importeren als we hier duurzaam beton kunnen produceren?”, stelt Europarlementslid Kathleen Van Brempt terecht.
“Waarom zouden we beton uit China importeren als we hier duurzaam beton kunnen produceren?”
Potentieel nog niet volledig benut
Naast duurzaamheid wil de uitbreiding ook bijdragen aan het verminderen van files in Vlaanderen. “Binnenvaart is een efficiënt antwoord op het groeiende vrachtvervoer op onze wegen,” benadrukt Van Brempt.
Toch is het potentieel van de binnenvaart nog lang niet volledig benut. Volgens Kris Van Dijck ligt er in Vlaanderen en Europa nog veel ruimte om scheepvaart als milieuvriendelijk transportmiddel verder te ontwikkelen. “Met 5 liter brandstof kan je één ton vracht over 500 kilometer vervoeren. Dat is stukken duurzamer dan weg- of zelfs treinvervoer.”
De werken aan de River Terminal Wielsbeke moeten afgerond zijn in de zomer van 2027.