Vlaamse boeren meer actief op Facebook dan Nederlandse en Duitse collega’s

Van alle boeren in Vlaanderen, Nederland en Duitsland zijn het de Vlaamse die het meest gebruik maken van sociale media.
Ze staan op nummer één met 75 pct, de Nederlandse landbouwers volgen met 69 pct en de Duitse zitten met amper 53 pct op de sociale media. Facebook is in de drie landen het meest gebruikte sociale medium. Dat bleek dinsdag bij de voorstelling van de resultaten van het online onderzoek "Sociale media en smartphonegebruik in de land- en tuinbouwsector in Vlaanderen, Nederland en Duitsland". Aan het onderzoek van AgriDirect, een bedrijf dat gespecialiseerd is in marktonderzoek in de agrarische sector, namen 325 Vlaamse land- en tuinbouwers deel, 570 Nederlandse en 300 Duitse.
Facebook is zowel in Vlaanderen (61 pct), Nederland (61 pct) als Duitsland (66 pct) het meest gebruikte sociale medium. Zakelijk gezien worden de sociale media vooral gebruikt voor het volgen van agrarisch nieuws en om de actualiteiten over nieuwe producten en machines bij te houden. Onder de Vlaamse land- en tuinbouwers is de interesse om leveranciers te volgen via sociale media (36,0 pct) het hoogst. Zij staan ook het meest ervoor open om informatie van hun leveranciers te ontvangen via sociale media (44 pct). Het smartphone- en/of tabletbezit is het hoogst onder de Duitse agrariërs (60 pct). In Nederland is 58 pct en in Vlaanderen 24 pct. Het zijn ook de Duitse boeren die de meeste plannen hebben om een (nieuwe) smartphone aan te schaffen (44 pct). In Nederland heeft 36 pct aanschafplannen en onder Vlaamse agrariërs wil 24 pct een smartphone of tablet kopen.