Kunstenaar Ruben Mardulier uit Oostende is bezig aan een opvallende wandeltocht van de kust naar de Signal de Botrange, het hoogste punt van België. Met een emmer zeewater op de borst wil hij aandacht vragen voor de klimaatopwarming en de stijgende zeespiegel.
Tien dagen geleden vertrok Mardulier vanuit Oostende met een emmer gevuld met Noordzeewater. Dat water wil hij zondag uitgieten op de Signal de Botrange, na een tocht van ongeveer 280 kilometer.
“Vorige week maandag heb ik dit emmertje gevuld met zeewater uit Oostende en ik breng dit naar het hoogste en veiligste punt van België om het daar uit te gieten”, vertelt Mardulier. “Ik wil het hoogste punt van België al een voorproefje geven van wat er mogelijk aankomt met de stijging van de zeespiegel.”
Onderweg spreekt de kunstenaar met heel wat mensen over klimaatverandering. De opvallende emmer zorgt geregeld voor gesprekken met voorbijgangers. Voor overnachtingen rekent hij vaak op vrienden, Airbnb of mensen die hij toevallig ontmoet tijdens zijn tocht.
De wandeling blijkt fysiek zwaarder dan verwacht. “Ik heb onderschat hoe zwaar het is om constant op asfalt te wandelen”, zegt hij. “Ik heb ondertussen meer dan één blaar ontwikkeld.”
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?