Vrijwilligers van de Fietsersbond hebben vanochtend op verschillende plaatsen in West-Vlaanderen fietsers aangemoedigd met applaus. In Ieper koppelt de stad die actie aan concrete maatregelen: vanaf 1 april wordt de binnenstad een fietszone en komt er een knip op de Markt.
Op een tiental locaties in de provincie werden fietsers vanochtend letterlijk in de bloemetjes gezet. Met applaus wil de Fietsersbond mensen overtuigen om de fiets te blijven nemen. Dat is niet alleen gezond, maar ook beter voor het milieu en de leefbaarheid in steden.
“Ik vind dat een superleuk initiatief en het motiveert om met de fiets te rijden”, zegt Mien Verstraete. “Ik wist dat ze hier vandaag zouden staan, dus heb ik een klein ommetje gemaakt om hier te passeren.”
Volgens de Fietsersbond zijn er wel nog bijkomende inspanningen nodig om meer mensen op de fiets te krijgen. “Goede infrastructuur is heel belangrijk”, zegt Johan Vanhaverbeke van de Fietsersbond Ieper. “Het moet niet alleen veilig zijn, mensen moeten zich ook veilig voelen. Pas dan zullen ze de fiets nemen.”
Hele binnenstad fietszone
In Ieper worden alvast stappen gezet. Vanaf 1 april wordt de volledige binnenstad een fietszone, waar auto’s achter de fietsers moeten blijven. Na de Kattenstoet van volgend jaar komt er bovendien een ‘knip’ op de Markt, waardoor doorgaand verkeer verdwijnt en onveilige situaties met sluipverkeer aangepakt worden.
Voor veel fietsers zijn die maatregelen welkom. “Het is veel gemakkelijker, je geraakt overal door”, zegt Ann Allewaert. “Ik rijd niet graag met de auto. Zelfs met dit weer fiets ik, dat is geen probleem.”
De actie werd door heel wat fietsers gesmaakt. Sommigen namen het applaus zelfs in ontvangst in volle wielrennersstijl.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?