Tijdens de vakantieperiode is het tekort aan operatoren in de 100-, 101- en 112-centrales nog duidelijker dan tijdens de rest van het jaar.
"De al krappe minimale bezetting wordt amper gehaald. Veel personeelsleden haken af omwille van de hoge werkdruk", zegt de overheidsvakbond ACOD. De noodcentrales in Brussel, Antwerpen Leuven kampen met personeelstekort maar bij ons valt het mee. De 100-centrale van Brugge heeft 30 operatoren in dienst. Daarbij zitten ook enkele mensen die aangeworven zijn voor het project’ huisarts van wacht’ en zo slagen ze er in Brugge in om alles bol te werken. In de centrale in Brugge komen alle oproepen voor heel West-Vlaanderen binnen.
De job van operator is best wel stresserend. De operatoren moeten tal van procedures uit het hoofd leren, de opleiding duurt 6 maanden. Gisteren werden alles samen 1.200 telefoons gepleegd. Er kwamen 665 oproepen binnen. Op warme dagen ligt dat 10 procent hoger. Maar vaak bellen mensen onterecht naar de 100.
Alleen bellen in noodgevallen is de boodschap. En, ook belangrijk. Als je niet meteen geholpen wordt, haak dan niet in, want dan komt je weer achterin de rij wachtenden, maar blijf aan de lijn.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?