Nieuws
 | update 

Mos­lim­ge­meen­schap Wer­vik in beroep tegen beslis­sing stadsbestuur

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Het dossier rond Salons Tabaksbloem in Wervik blijft voor beroering zorgen. Nadat de stad een functiewijziging naar gemeenschapsruimte weigerde, zal de vzw Al Madina nu in beroep gaan tegen die beslissing.

De islamitische vzw gebruikt de voormalige feestzaal nu zo'n twee jaar als gebedsruimte, ook al heeft ze daarvoor niet de juiste vergunning. Daarom diende ze een aanvraag in tot herbestemming van feestzaal naar gemeenschapsruimte. 

Tegen die aanvraag werden 360 bezwaarschriften ingediend, onder meer uit vrees voor parkeerdruk en omdat er geen draagvlak is in de buurt. Het stadbestuur weigerde eind mei de aanvraag uit mobiliteitsredenen.

De Tabaksbloem
Nieuws

Herbestemming feestzaal tot gebedsruimte stuit op verzet: 360 bezwaarschriften ingediend

Racisme

De vzw laat weten dat het in beroep gaat tegen de beslissing van het stadsbestuur. Het dossier leeft nu alleen in de buurt, ook op sociale media leidt het verhaal een eigen leven. Daarop komen ook heel wat racistische uitspraken. Zo schreef iemand dit op Facebook, inclusief spellingsfouten: "Zet ze allen om de trein in dierenwagons zoals destijds met de joden en breng ze naar Warshau, doe de gaskamers terug open."

Ook in het gemeentecollege zorgt het dossier na twee jaar nog altijd voor beroering. Zo vindt oppositiepartij Team 2030 dat er dringend meer inzet nodig is voor de integratie van de moslimgemeenschap in de stad. "We mogen de Wervikaan en de moslim niet zien als twee aparte groepen. Anders verhogen de drempels en stijgt de polarisatie alleen maar”, zegt Mathias Bruggeman in het Nieuwsblad.

Racisme tabaksbloem
De redactie

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?