Stad Wervik weigert functiewijziging van feestzaal naar gemeenschapsruimte
Stad Wervik heeft beslist om de horecavergunning van feestzaal Salons Tabaksbloem niet te veranderen naar die voor een gemeenschapsvoorziening. Momenteel gebruikt vzw Amal Al Madina al even de locatie in de Ommegangstraat als onder andere gebedsruimte, maar eigenlijk heeft ze daarvoor niet de juiste vergunning.
Salons Tabaksbloem is al jaren geen feestzaal meer, sinds drie jaar huurt de islamitische vzw Amal Al Madina een deel van het gebouw als gebedsruimte. Vooral moslims uit Noord-Frankrijk komen naar Wervik om te bidden, maar de vzw heeft daarvoor geen vergunning. Daarom was er een aanvraag voor de herbestemming van horeca naar gemeenschapsruimte.
Stad Wervik heeft 360 bezwaarschriften ontvangen. Redenen zijn onder meer parkeerdruk in de stationsbuurt, overlast en waardevermindering. Momenteel parkeren de gebruikers van de vzw op een parking van Infrabel aan de overkant. "Dit leidt tot ernstige parkeerproblemen voor bewoners, handelaars, pendelaars en bezoekers van de stationsomgeving", klinkt het bij stad Wervik.
"Verheugd"
Oppositiepartij N-VA is "verheugd" met de weigering, klinkt het in een schriftelijke reactie. "Vanaf het begin waren we ervan overtuigd dat de parkeergelegenheid ontoereikend was. Het mobiliteitsaspect was de hoofdreden van ons bezwaar naast de leefbaarheid van de omwonenden in deze woonkern", zegt Sanne Vantomme.
Vzw Amal Al Madina heeft 30 dagen de tijd om eventueel in beroep te gaan tegen de beslissing. Aan onze redactie laat ze het volgende weten: "de vzw zal de beslissing bestuderen en zich beraden". "Nadien zullen we bekijken welke eventuele stappen we moeten ondernemen. Als er beroep komt, zal de provincie aan zet zijn", zegt schepen Yves Obin.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?