De Mercator voer vandaag door Oostende, op weg naar zijn restauratieplaats.
De verhuis van het 90 meter lange schip is een uiterst delicate operatie. Twee sleepboten moesten de oude driemaster helpen om op eigen motor uit zijn dok te varen.
Hij moest langs smalle sluizen en moeilijk te nemen havenbochten, maar vooral de diepgang was een probleem. Op de middag werd het erg spannend, aan het station en de ondiepe Mercatorsluis. Eindbestemming is een scheepswerf in de achterhaven van Plassendale. Daar staat de grootste onderhoudsbeurt ooit op het programma, goed voor een investering van 3,4 miljoen euro. De Mercator, in Engeland gebouwd in de jaren ‘30, is er slecht aan toe.
#Mercator ligt stil in sluis. Terug in beweging om 14.15u om dan rond 15.15u aan bocht loodswezen te zijn. #focuswtv pic.twitter.com/sr2Q2Dcwx6
— stefaan kerger (@stefaankerger) September 29, 2015
#Mercator 11.05u #Oostende #FocusWtv pic.twitter.com/N1yzTyZrky
— stefaan kerger (@stefaankerger) September 29, 2015
#Mercator 11.05u #Oostende #FocusWtv pic.twitter.com/N1yzTyZrky
— stefaan kerger (@stefaankerger) September 29, 2015
Schip #Mercator vaart. Tegen vanavond aan het droogdok in Plassendale #IDP #FocusWTV pic.twitter.com/FZM4tdgH7r
— stefaan kerger (@stefaankerger) September 29, 2015
Zeilschip #Mercator #Oostende vertrokken voor dag tussen de sluizen. Op weg naar #IDP in achterhaven. #FocusWTV pic.twitter.com/4EO87aLZBF
— stefaan kerger (@stefaankerger) September 29, 2015
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?