Nieuws

Kurt Van Eeg­hem neemt je met een nieuw boek mee naar Oos­ten­de tij­dens de zwie­ri­ge Bel­le Epoque

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

James Ensor heeft Oostende nooit ingeruild voor Brussel of Parijs. Waarom niet? Dat vertelt radiopresentator en muziekkenner Kurt Van Eeghem in een nieuw boek, waarin hij de lezer meeneemt naar de Koningin der Badsteden tijdens de zwierige Belle Epoque.

Enkele weken geleden is het Ensorjaar in Oostende van start gegaan. De Oostendse schilder leefde van 1860 tot 1949. Maar vreemd genoeg is er over de boeiende periode tussen 1870 en 1914 in Oostende zo goed als niks geschreven. Terwijl Oostende echt wel een mondaine culturele hotspot was. Radiopresentator en muziekkenner Kurt Van Eeghem brengt daar verandering met zijn boek ‘Oostende in de Belle Epoque. Het zwierige tijdperk van Ensor’.

In de Belle Epoque was het kursaal als culture hotspot. “Eigenlijk is dat het Werchter van dat moment. Twee maanden aan één stuk. Alle grote vedetten, de Beyoncés van toen, Caruso, Camille Saint Saëns, Richard Strauss, die hebben daar allemaal opgetreden. Ik viel van de ene verbazing in de andere. Ik begon dat te onderzoeken en dan merk je dat Oostende echt 'La Reine des Plages' was. Waar de elite van heel de wereld naar toe kwam.”

Kuurtoerisme

Het is het kuurtoerisme dat de stad groot maakt. “Er waren dokters die zeiden dat het gezond was om elke dag één of twee baden te nemen. Er waren strenge programma’s. De meeste van de superrijke mensen hadden hun dokter bij en verbleven in weelderige luxueuze hotels die hier in een mum van tijd werden gebouwd. Dat waren Palace hotels, vijf sterrenhotels, met het nieuwste van het nieuwste. Liften, dat was onbekend tot dan, en er waren badkamers met warm stromend water.”

"Liften, dat was onbekend tot dan, en er waren badkamers met warm stromend water.”

Kurt Van Eeghem

In die tijd hielden geleerden en schrijvers lezingen in Oostende, schilders en beeldhouwers toonden de nieuwste evoluties. De revuetheaters draaiden op volle toeren, er waren sportmanifestaties, bloemencorso’s, vuurwerken en stoeten. Auguste Escoffier creëerde de ‘Sole Ostendaise’ in de keuken van het ‘Royal Palace’, het meest luxueuze hotel van de Atlantische kust.

“De Franse chef kwam er het keukenteam opleiden. Die heeft toen een hele maand de brigade opgeleid. Dat waren meer dan vijftig mensen die in de keuken werkten. Hij kwam net van de Ritz in Parijs waar hij hetzelfde had gedaan. Hij kwam dat hier overdoen.”

Oostende in de belle époque is een boek vol verrassingen. Morgen en overmorgen meer hierover.

Kurt van eeghem 2
Nathalie Dewulf
Ben Storme