De stad Waregem eist dat de vervallen industriële site van Sofitex uiterlijk op 11 juli wordt opgeruimd. Door eerdere branden is het terrein onveilig geworden. Als de curator tegen dan geen sloopplan voorlegt, laat de stad de werken zelf uitvoeren en verhaalt ze de kosten op de eigenaar.
De voormalige weverij van Sofitex in Waregem, die al twintig jaar leegstaat, wordt een groeiend veiligheidsprobleem. De gebouwen zijn zwaar beschadigd door branden, waarvan de meest recente nog op 22 juni. De site trekt krakers aan en vormt een gevaar voor de buurt.
Burgemeester Kristof Chanterie is duidelijk: "Dit voorjaar hebben we al twee branden gehad, met alle onveiligheid en onrust bij de omwonenden. Het moet gedaan zijn, het moet stoppen."
Concreet sloopplan
Daarom vaardigde de stad vorige week een burgemeestersbesluit uit. De curator krijgt nog tot 11 juli de tijd om met een concreet sloopplan te komen. “Het gaat in eerste instantie om het verwijderen van alle losse materialen, het afsluiten van de site en de dringende sloop van vijf deelgebouwen”, zegt Chanterie. In een tweede fase moeten alle resterende gebouwen op de 4,5 hectare grote site verdwijnen.
De toestand is dringend, benadrukt het stadsbestuur. Door de branden is de stabiliteit van de gebouwen aangetast en dreigt instortingsgevaar, verdere branden of verspreiding van gevaarlijke stoffen.
Kosten voorschieten
Toch is er een struikelblok: de site staat nog steeds onder curatele na het faillissement van Sofitex, en de curator geeft aan dat er geen middelen zijn om de sloop uit te voeren. Waregem is echter bereid om de kosten voorlopig voor te schieten. De eerste fase wordt geraamd op 200.000 euro, de tweede op 600.000 euro. “Wij proberen ons juridisch in te dekken om die kosten te recupereren, hetzij via het faillissement, hetzij via een nieuwe eigenaar”, aldus de burgemeester.
De stad verwacht dat de eerste werken tegen 18 juli afgerond zijn. Als dat niet gebeurt, zal ze zelf ingrijpen.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?